post gościnny: Agata Chmielewska


Wysyłka newsletterów to bardzo popularna i skuteczna forma utrzymywania kontaktu z naszymi klientami lub czytelnikami bloga, zwłaszcza że spadające zasięgi w mediach społecznościowych bardzo ograniczają komunikację. Samo polubienie fanpage lub dołączenie do grupy na Facebooku może nie wystarczyć. Dlatego warto zachęcać do zapisania się na listę mailingową i od czasu do czasu wysyłać do niej newsletter z najważniejszymi informacjami.

Decydując się na wysyłkę newslettera oprócz pozyskania adresów e-mail od czytelników czy klientów, musisz odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań. Jednym z takich pytań jest to, o program do wysyłki newsletterów.

W tym artykule postaram się pomóc Ci odpowiedzieć na to pytanie i wybrać jak najlepszy system mailingowy.

Obecnie mamy do wyboru szereg platform oferujących wysyłkę newsletterów. Niektóre z nich kuszą zaawansowanymi funkcjami czy przydatnymi mniej lub bardziej dodatkami. Ponadto większość z nich sprzedawana jest w kilku abonamentach, które różnią się nie tylko ceną, ale także możliwościami. Przy tak dużym wyborze podjęcie decyzji odnośnie systemu do wysyłki newsletterów może stanowić spore wyzwanie.

Warto więc przeanalizować 4 poniższe punkty, co sama zwykle też robię pomagając moim klientom w podjęciu tej decyzji.

Jaki wybrać system do wysyłki newsletterów

Oto moje propozycje:

1. Potrzeby i umiejętności

Czy potrzebujesz wizualnego edytora newsletterów, czy znasz html i będziesz tworzyć je samemu?

Czy potrzebujesz gotowych szablonów newslettera?

Czy chcesz korzystać z marketing automation?

Czy będziesz robić webinaria, landing pages oraz formularze zapisu?

Jak rozbudowanych statystyk potrzebujesz?

2. Wielkość bazy i częstotliwość wysyłek

Koszt większości systemów do wysyłki newsletterów uzależniona jest nie tylko od dostępnych funkcji, ale także od wielkości bazy lub ilości wysyłanych wiadomości (lub od tego i tego). Dlatego też warto oszacować obie rzeczy przed ostatecznym podjęciem decyzji na jaki system się zdecydujesz.

3. Budżet

Twoje możliwości finansowe będą miały duży wpływ na to, na jaki system możesz się zdecydować.

4. Szczegółowość analizy wyników

Czy wystarczą Ci tylko informacje o podstawowych miernikach e-mail marketingowych (otwarcia, kliknięcia, wypisy)?

Czy chcesz móc eksportować adresy e-mail osób, które nie otworzyły Twojego newslettera?

Czy chcesz móc zobaczyć w jakie linki kliknęli odbiorcy?

Czy interesują Cię odbicia twarde i odbicia miękkie?

Czy chcesz wiedzieć kto oznaczył Twoje wiadomości jako spam?

Na co szczególnie powinnaś zwracać uwagę, jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z marketingiem i promocją w Internecie?

  • czy system oferuje przyjazny edytor do tworzenia e-maili – dzięki temu nie będziesz musieć uczyć się html’a,
  • czy baza wiedzy lub zakładka pomoc są starannie przygotowane i napisane prostym językiem – zapewne będziesz do nich często zaglądać,
  • jak wyglądają podstawowe funkcje typu: wgranie bazy adresów e-mail, ustawienie wysyłki, moduł analityczny – czy nie masz z nimi problemu?

Warto też skorzystać z darmowego okresu testowego, które oferuje większość systemów e-mail marketingowych. Wybierz kilka i w każdym sprawdź, jak wgrywa się bazę, ustawia kampanię, tworzy newsletter. To bardzo ułatwi Ci podjęcie ostatecznej decyzji – ja sama często wolę zapłacić za coś więcej, ale mieć większą przyjemność z korzystania z tego.

Jakie systemy ja sama rekomenduję?

Odpowiedź jak się domyślasz brzmi: to zależy. Zależy właśnie od czynników, na które zwróciłam Twoją uwagę powyżej. Każdy z moich klientów ma inne potrzeby, wymagania, czy zasoby finansowe. Jednak zakładając, że mam ograniczony budżet, nie planuję w najbliższym czasie korzystać z modułów marketing automation, a moja baza nie przekracza 2 tysięcy adresów e-mail rozważyłabym 2 poniższe systemy:

Mailchimp

Bardzo popularny system zwłaszcza wśród blogerów. Często też widzę, że jest wykorzystywany także przez duże firmy z uwagi na to, że jest naprawdę przyjazny w obsłudze, stosunkowo tani i ciągle rozwijany. Oprócz tego posiada prosty, ale bardzo funkcjonalny edytor wiadomości (nie musisz znać kodu html), scenariusze marketing automation i wiele wtyczek umożliwiających jego integrację z innymi systemami (np. z WordPressem). Od jakiegoś czasu platforma pozwala także na tworzenie responsywnych landing pages (czyli stron docelowych dostosowanych również pod urządzenia mobilne). Wszystkie funkcje opisane są dokładnie w dziale pomocy, dzięki czemu możemy szybko znaleźć odpowiedzi na różne kwestie związane z działaniem systemu.

Cena zależy od wielkości bazy i ilości wysyłanych maili. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z e-mail marketingiem, masz mniej niż 2 tys. adresów e-mail i nie zamierzasz wysyłać 12 tys. wiadomości miesięcznie to Mailchimp jest dla Ciebie całkowicie darmowy! Później koszty rosną wraz z wielkością bazy. Pełen cennik możesz znaleźć tutaj.

Jedyną wadą Mailchimpa jaką znam to brak polskiej wersji językowej systemu, ale myślę, że Google translator tutaj pomoże.

Getresponse

To drugi bardzo popularny system, a w dodatku polski! Zatem język nie będzie stał na przeszkodzie, a dodatkowo będziesz mógł kontaktować się z polskim działem pomocy.

System Getresponse również posiada edytor wiadomości, kilka scenariuszy marketing automation i dobrze opracowane poradniki. Oprócz tego ma możliwość przygotowywania landing pages oraz przeprowadzenia webinaru. Niestety nie posiada on wersji darmowej (oprócz 30 dniowego okresu próbnego), a najniższy pakiet do 1000 adresów e-mail kosztuje 50 zł. Polecam Ci ten system, gdy zależy Ci na polskiej wersji językowej panelu, przeprowadzaniu webinariów i tworzeniu landing pages. Ponadto wiem, że Getresponse bardzo dba o dostarczalność, więc jest tu bardzo małe ryzyko oznaczenia Twoich newsletterów jako spam.

Oprócz Mailchimp i Getresponse popularne wśród mikroprzedsiębiorców i blogerów są także: Convertkit, Mailerlite, Sendinblue i polski system Freshmail. Każdy z nich jest przyjazny w obsłudze, ma edytor wiadomości i proste scenariusze marketing automation.

Convertkit

Wyróżnia się on możliwością dodawania tagów do poszczególnych kontaktów, dzięki czemu nie musisz tworzyć osobnych list pod różne kampanie, jak to jest np. w Mailchimpie, przez co także nie płacisz więcej za powielone adresy e-mail (w Mailchimpie jeśli ktoś jest na 2 różnych listach subskrypcyjnych – np. pobrał 2 e-booki). Niestety jest on w języku angielskim i nie posiada on darmowej wersji, a pakiet do 1 tysiąca subskrybentów kosztuje 29 dolarów za miesiąc. Jednak, jeśli posiadasz większą bazę to może on wyjść taniej niż inne systemy.

Mailerlite

Ten system z kolei, oprócz standardowych funkcjonalności (wizualny edytor do tworzenia newsletterów czy tworzenie formularzy zapisu), posiada także wbudowany edytor zdjęć, w którym wykadrujesz obraz czy poprawisz jego kolory bez konieczności otwierania inne programu do tych czynności. Jest on w języku polskim, a za bazę do 1000 subskrybentów nie płacisz nic.

Mam nadzieję, że mój artykuł pomoże Ci podjąć decyzję dotyczącą wyboru systemu do wysyłki newsletterów. Tak jak wspomniałam wcześniej, zacznij od rozpisania swoich potrzeb i możliwości. Na tej podstawie przetestuj sobie różne rozwiązania i wybierz najlepsze dla siebie. Moje rekomendacje już znasz. 🙂

Powodzenia!

Agata Chmielewska, to E-commerce & On-line Marketing Specialist. Z branżą internetową związana od 10 lat, podczas których zdobywała doświadczenie zarówno w szeroko pojętym marketingu internetowym, jak i w działaniach związanych z wdrażaniem, optymalizacją i rozbudową sklepów i serwisów internetowych.

Aktualnie doradza i pomaga markom oraz sklepom internetowym zwiększać konwersję swoich działań, m.in. ustalając strategię, szkoląc czy przeprowadzając kampanie marketingowe. Po pracy pisze na Achmielewska.com  oraz gotuje i bloguje na Eksperymentalnie.com

Recommended Posts
  • Walczę z Mailchimpem i jeszcze nie do końca ogarniam. Lubię go za łatwość w budowaniu samego maila, jednak te poprzednie „formalności” odrobinę mnie przytłaczają. Wszystko wydaje się być banalnie proste, a jak przychodzi co do czego, to nie mogę stworzyć takiej landing page, jaką bym chciała. Dużo jeszcze ćwiczeń i nauki przede mną!

  • Korzystam z MAILERLITE i jak za to co oferuje to cena jest atrakcyjna (w relacji do konkurencji). Również obsługa bardzo prosta.

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text.

Start typing and press Enter to search