post gościnny: Katarzyna Tomasik


Wszyscy mamy ulubiony kolor.  Może być dopasowany do naszej osobowości, ale nie musi być idealnym kolorem dla naszego brandingu. Jednym ze sposobów, aby znaleźć idealny kolor dla swojej marki, jest odpowiedź na kilka przygotowanych przeze mnie pytań.

Nie jest to bardzo zaawansowany test, a raczej psycho – zabawa, ale psychologia koloru jest czymś, o czym powinna wiedzieć każda twórcza osoba. Nieużywanie tej potężnej wiedzy oznacza utratę dynamiki i wpływu na postrzeganie Twojej marki.

No to zaczynamy!

TEST

Wybierz tylko jedną odpowiedź, która Twoim zdaniem najlepiej pasuje:

1. Jakie cechy najlepiej opisują Twoja Markę
a. inspirująca, radosna, spontaniczna
b. pełna wdzięku, zwiewna, dbająca o szczegóły
c. naturalna, prawdziwa, związana ze środowiskiem
d. ekskluzywna, elegancka, lubiąca prostotę i minimalizm

2. Którym fontem mogłoby być napisany Twój blogowy nagłówek?
a. fantazyjny – nieco odręczny font
b. kształty liter zbliżone do kaligrafii
c. przystępny, ale ozdobny font
d. minimalistyczne i wykończone „na ostro” liternictwo

3. Jakie kolory najlepiej pasują do Twojej marki
a. jasne i rozświetlone
b. zimne i delikatne
c. ciepłe i przytłumione
d. czyste i intensywne

4. Która tekstura najbardziej pasuje do Twojej marki?
a. nieregularne, kolorowe, ciasno ułożone kształty
b. akwarelowe, rozmyte elementy
c. florystyczne motywy
d. geometryczne, wyraziste tekstury

5. Który z obrazków najlepiej opisuje nastrój Twojej marki?

6. Twoja największa firmowa słabość to:
a. robisz wiele rzeczy na raz i zdarza Ci się niektórych nie kończyć
b. jesteś perfekcjonistką
c. wszystkie zdarzenia długo rozpamiętujesz
d. nie możesz znaleźć równowagi miedzy pracą, a życiem osobistym

7. Jak wyglądałoby Twoje idealne firmowe biurko?

WYNIKI

Większość odpowiedzi A – wygląda na to, że Twoja marka ma wiosenną osobowość

Marki – Wiosny inspirują innych swoją energią, kreatywnością i ekspresją. Jest to najbardziej energiczna, żywa i pozytywna ze wszystkich osobowości. Kolory są jasne i wyraźne. Całość elementów wizualnych jest bardzo pozytywna w odbiorze.

Przykładowe kolory dla Marki – Wiosny:

Wiosenne biznesy są pomocne, otwarte i uczciwe. Nie próbują budować niepotrzebnej odległości między nimi, a ich klientami. Chcą zostać przyjaciółmi i współpracować, w kierunku czegoś zabawnego i kreatywnego. Komunikują się w bezpośredni i otwarty sposób, szybko i energicznie. Mają skłonność do inspirowania wszystkich wokół siebie swoją pozytywną energią i przyjaznym nastawieniem.

Jakich elementów używać dla podkreślenia tej osobowości:

  • koła, zaokrąglenia, kropki, groszki
  • elementy „gęsto ułożone”
  • wzory imitujące ruch
  • linie delikatne i cienkie
  • fonty przejrzyste z zaokrąglonymi elementami
  • kolory jasne i ciepłe

Większość odpowiedzi B – osobowość letnia

Lato jest znacznie mniej energiczne i dużo bardziej zorganizowane niż wiosna. Upalne, leniwe letnie dni, muszą zostać schłodzone przez wyciszone szarości, błękity i zgaszone róże. Firmy – Lata dążą do doskonałego zorganizowanego procesu wydajności i jakości swoich działań.

Co charakteryzuje Markę – Lato?

  • płynne, eleganckie linie
  • delikatne, kwiatowe wzory
  • odręczne kroje pisma (kaligrafia)
  • miękki styl vintage
  • piękne, delikatne struktury papieru i tkanin
  • kolory zimne i jasne

Cechy jakie można komunikować za pomocą tych elementów to: elegancja, romantyczność, przywiązanie do rodziny, delikatność, twórczość,  dbałość o szczegóły.

Przykładowe kolory dla Marki – Lato:

Większość odpowiedzi C – Twoja Marka to jesień

Firmy korzystające z palety kolorów w tym sezonie są bardzo energiczne, niezależne, a jednocześnie przyjazne i bardzo ciepłe. Są ambitne, kochają łamać zasady. Budują długoterminowe relacje z klientami i uwielbiają być pomocni. Są bardzo blisko natury, jakby naturalnymi ambasadorami naturalnego stylu życia i norm.

Jeśli Twój biznes opiera się na długofalowych relacjach, pomaga innym w lojalny, uczciwy i inspirujący sposób, ten sezon kolorystyczny jest idealny dla Ciebie. Jesień jest również świetna dla firm sprzedających wszystko, co organiczne i naturalne. Ciepłe kolory zachęcają i sprawiają, że poczujesz się zrelaksowana.

Cechy charakterystyczne dla Jesieni:

  • wzory z naturalną strukturą (papieru, drewna, liści)
  • nieco nieformalny styl (np. ilustracji)
  • przystępne, odręczne fonty
  • materiały recyklingowe, z historią, tradycyjne

Większość odpowiedzi D – Twoja marka ma osobowość zimową

Firmy – Zimy są zdecydowane, silne, perfekcyjne, są liderami i ekspertami w swojej dziedzinie. Wyznaczają trendy, komunikują się bezpośrednio i podbijają świat z łatwością. Można by pomyśleć, że paleta kolorów zimowych będzie dotyczyć delikatnych  i mroźnych, słonecznych pejzaży. Ale w rzeczywistości jest bardzo odważna, o jasnych i intensywnych kolorach i jest jedyną osobowością sezonach kolorystycznym, która w swej palecie kolorów zawiera czystą biel i czerń.

Jak podkreślić zimową osobowość? Używając:

  • geometrycznych kształtów
  • ostrych krawędzi
  • dużych kontrastów
  • mocnych, minimalistycznych fontów
  • jasnych, intensywnych kolorów

Jeśli Twoje odpowiedzi ułożyły się pół na pół pomiędzy  dwoma typami osobowości Marki możesz dowolnie miksować elementy, np. wybrać fonty letnie i połączyć je z jesiennymi wzorami i kolorystyką.

PRZYKŁADY

To teraz czas na przykłady z blogosfery.

Od razu widać, że blog i sklep Szczesliva to osobowość wiosenna. Jest kolorowo, kreatywnie i z humorem. Kobieca postać czyli – brand hero jest narysowana odręczną kreską.

 

Weronika i jej blog Moyemu doskonale prezentuje osobowość letnią. Świetnie dobrana przytłumiona paleta barw zarówno w elementach strony jak i zdjęciach, odręczny napis jako logo, fonty w tytułach postów blogowych. Nieco bardziej kaligraficznie, ale doskonale pasujące do całości. Od razu wiadomo, że będzie tu twórczo z dbałością o szczegóły.

Minimalistyczne liternictwo, oszczędność w formie i kolorach. Od razu widać, że będzie o wnętrzach ekskluzywnych. Tak właśnie w praktyce wygląda osobowość zimowa i na blogu Poliszdesign widać to w każdym elemencie.

Blog Sztukkilka prowadzony przez Martę zarówno w kolorystyce jak i w formie prezentuje osobowość jesienną. Sposób prezentowania produktów, dobór materiałów, styl fotografii, logo w nagłówku – wszystko tu na nawiązanie do świata natury.

Zainspiruj się! Pokombinuj z kolorami, fontami, stylem fotografii. A wszystko po to, by dać swoim czytelnikom jasny przekaz. Już w pierwszych sekundach pojawienia się na Twoim blogu niech wiedzą czego mogą się spodziewać.

Katarzyna Tomasik, miłośniczka dobrej kawy, psychologii kolorów i wszelkich kreatywnych idei. Projektantka graficzna i autorka pięknego bloga Unikato.pl.

Kasie znajdziecie również na jej stronie Facebooka oraz na Instagramie.

Recent Posts
  • Długo działałam bez zastanowienia i odkładałam stworzenie identyfikacji wizualnej dla swojego bloga i biznesu. Kiedy w końcu wzięłam się za rozpracowanie tematu, okazało się, że było mi to niezwykle potrzebne! Teraz wszystko jest spójne, na swoim miejscu, z odpowiednim efektem wizualnym. Stworzona tablica identyfikacji wizualnej marki to także korzyść bezpośrednio dla mnie – oszczędzam czas, jaki poświęcam na tworzenie treści do social mediów, grafik, postów blogowych, wiem, jakie zdjęcia powinnam wykonać, a projekt wizytówek czy papieru firmowego zrobiłam raz dwa, według schematu.
    Artykuły na blogu Kasi bardzo mi pomogły, kiedy pracowałam nad kolorami. Jestem pewna, że każdy będzie zadowolony, jeśli zadziała według jej wskazówek! 🙂

  • Miss Susz

    Ale fajnie, nie znałam w ogóle psychologii koloru, ale widzę, że mój biznes dobrze pokolorowałam, chociaż intuicyjnie 🙂

  • Pingback: 5 sposobów na zarabianie pieniędzy poprzez bloga - Szkoła Blogowania()

  • Idealny post dla mnie – przygotowuję się do porządków na blogu i ustalenia raz na zawsze kolorystyki swojego biznesu. Wychodzi na to, że u mnie zacznie królować zima 🙂 Bardzo fajnie przedstawione i cholernie przydatne.

  • Idealny post dla mnie – przygotowuję się do porządków na blogu i ustalenia raz na zawsze kolorystyki swojego biznesu. Wychodzi na to, że u mnie zacznie królować zima 🙂 Bardzo fajnie przedstawione i cholernie przydatne.

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text.

Start typing and press Enter to search