Jeśli jesteś blogerką i naprawdę marzy Ci się praca z markami, to nie możesz tylko siedzieć i czekać aż któraś z firm nagle cudem odnajdzie Twój blog (i to wśród miliona innych podobnych miejsc w sieci). Musisz być proaktywna i zacząć działać jako pierwsza.

Ale nie na łapu capu i bez żadnego przygotowania.To od razu widać i czuć z daleka!

O całym planie działania dotyczącym kontaktu z markami opowiem już w następnym poście.

Teraz natomiast skupimy się na jednej podstawowej czynności. A mianowicie na tym …

JAK NAPISAĆ EMAIL DO FIRMY PROPONUJĄC WSPÓŁPRACĘ

Zacznijmy jednak od najważniejszego:

Firmy nie mają czasu na czytanie setek maili, które otrzymują każdego dnia. Pisz zatem krótko i oryginalnie – przejdź szybko do sedna sprawy.

Po kolei, co powinno znaleźć się w takiej wiadomości:

1. Przedstaw się i przedstaw bloga

Dosłownie dwa, trzy zdania; Twoje imię i nazwisko oraz krótki opis bloga przedstawiający jego kategorię/e, dla kogo jest on pisany oraz dlaczego go piszesz (cel bloga). Nie zapomnij wstawić nazwy i linka do bloga!

2. Przedstaw osiągnięcia bloga

Jeśli masz czym pochwalić się, pokaż to. Przedstaw to, co Twój blog dotychczas osiągnął, np. wyróżnienia w Blogu Roku, publikacje w gazetach, występy jako bloger w telewizji, współpraca z innymi markami, itp. (w skrócie – jeśli jest tego sporo, wymień tylko jedną lub dwie najważniejsze nagrody czy projekty).

3. Napisz dlaczego uwielbiasz akurat tę markę/dany produkt

Podliż się, ale szczerze – nie proponuj współpracy firmom, które nie wywołują u Ciebie miłego dreszczyku emocji na plecach! Napisz prawdziwie i z serca, dlaczego pragniesz podjąć ciekawy (a może nawet długotrwały) projekt z daną marką. Jaką wartość przyniesie taka współpraca PRZEDE WSZYSTKIM firmie, a potem Tobie.

Zawsze bowiem należy podkreślać korzyści jakie wyniesie odbiorca z podjęcia współpracy.

Pamiętaj, piszesz do marki, która nie zna Ciebie ani bloga, pokaż firmie co otrzyma ona pozytywnego pracując z Tobą (np. dotrze ze swoim produktem lub przekazem do nowej publiki, zwiększy obecność marki w blogosferze – aktualnie jedno z najsilniej rozwijających się miejsc w internecie, itp.).

4. Przedstaw formę współpracy jaką możesz zaproponować (bądź kreatywna!)

Dokładne przedstawienie pomysłu na współpracę przekaże firmie informację o Twoim profesjonalnym podejściu do takiego projektu.

Nie ograniczaj się jedynie do postu sponsorowanego i zdjęcia. Pomyśl nad tym, jak mogłabyś promować daną markę w kreatywny sposób (ciekawe video, wyzwania, cykl postów na blogu, lookbook z danym produktem, FB Live, itp.).

5. Wyślij marce Media Kit (kit medialny/oferta reklamowa)

Na końcu wiadomości, w przypadku jej pozytywnego rozpatrzenia, zaproponuj wysłanie Media Kit. Czyli wysłanie dokumentu ze wszystkimi szczegółowymi informacjami dotyczącymi bloga (łącznie ze statystykami, profilami w mediach społecznościowych, profilem czytelnika, osiągnięciami bloga, formami współpracy, itp.).

Przykład wiadomości email jaką bloger może wysłać firmie z propozycją współpracy (wiadomość, jak i jej adresat są całkowicie fikcyjne):

Dzień dobry/Szanowni Państwo (formułka do wyboru),

Nazywam się Magdalena Kowalska i prowadzę bloga XYZ.pl, gdzie przedstawiam tematy podróży, mody i stylu życia. Pragnę zainspirować kobiety po dwudziestce, marzące o wzniesieniu ich życia na wyższy poziom, o podróżach w eleganckim stylu w celu rozwoju osobistego.

Mój blog został wyróżniony w prestiżowym „Share Week” u Andrzeja Tucholskiego, jako jeden z najchętniej polecanych blogów 2017 roku. Współpracowałam również z takimi markami, jak: X, Y, Z.

Państwa marka i produkty są mi bliskie od wielu lat. Uwielbiam ich praktyczność, prosty design oraz użyteczność. Mój idealny czytelnik z pewnością byłby nimi zachwycony!

Za kilka tygodni wybieram się w kilkudniową podróż do Maroka, gdzie mam zamiar znaleźć wiele pięknych miejsc do moich zdjęć oraz do postów na blogu (w tym również postów w formie video). Moim marzeniem jest przedstawienie Państwa marki w kilku artykułach blogowych jak i w mediach społecznościowych, tworzących tematyczny cykl „Marokańskie klimaty”. W każdym z postów znalazłyby się linki odsyłające do Państwa produktów, wysokiej jakości zdjęcia, video oraz żadnej dodatkowej konkurencyjnej marki.

Czy według Państwa, taka współpraca między (nazwa marki), a blogiem XYZ.pl byłaby możliwa? Jeśli tak, to chciałabym wysyłać Państwu kit medialny przedstawiający XYZ.pl. Dzięki niemu dowiedzą się Państwo lepiej kim jestem oraz otrzymają wszystkie szczegółowe informacje dotyczące mojego bloga.

Dziękuję za Państwa czas i rozpatrzenie mojej propozycji współpracy.

Z poważaniem,

Magdalena Kowalska

Dodatkowa uwaga: rozmawiając z kilkoma blogerami, prowadzącymi od lat kampanie dla marek, dowiedziałam się, że otrzymały one więcej pozytywnych odpowiedzi (lub w ogóle odpowiedzi) od firm, kiedy przestały wstawiać do maili linki przekierowujące (do ich postów, wywiadów, itp.) oraz skróciły znacznie te wiadomości.

Oczywiście nigdy nie uda Ci się napisać perfekcyjnego maila; każda z firm jest inna i szuka czegoś odrębnego. Nie zrażaj się więc odmowami (jednak zupełny brak odpowiedzi ze stron firm uważam za kompletny brak profesjonalizmu!).

Powodzenia!

Enregistrer

Recommended Posts
  • Nie brzmi mi określenie „kit medialny” – kojarzy mi się ze ściemą.chyba już lepszy jest anglicyzm: media kit. A może są w ogole inne, lepsze określenia, np. Podstawowe info o blogu , etc.

    • Właśnie nie znalazłam innych określeń, ale można tłumaczyć to również jako „oferta współpracy”. Choć chyba najlepiej, żeby został po prostu Media Kit.

      • Media Kit brzmi lepiej:) Swoją drogą fajna propozycja oferty. Wydaje mi się, że wielu osobom się to przyda.

  • Właśnie niedawno wystąpiłam z pierwszą propozycją współpracy ze znaną marką. Mój mail był bardzo podobny i udało się! Chociaż dwie inne firmy w ogóle się nie odezwały. 🙂

    • To świetnie! A z tym nieodzywaniem się, to jak pisałam, nie uważam takie postępowanie za profesjonalne. Każdemu należy się jakakolwiek odpowiedz – chociażby negatywna.

  • Dopiero zaczynam z blogowiem, więc temat idealny dla mnie. Dziekuję 😉

    • proszę! cieszę się, że mogłam pomóc. 🙂

  • Cześć,
    Świetny artykuł. Mam nadzieję, ze gdy tylko rozkręce bloga (na razie ma miesiąc) uda mi się rozpocząć współpracę z kilkoma markami.
    Pozdrawiam,
    Kasia

  • Czy brak odpowiedzi na maila blogerki z propozycją współracy należy nazywać brakiem profesjonalizmu? Nie do końca jestem przekonana. Są firmy, które po prostu odbierają to jako próbę naciagania i mają takie współprace mówiąć kolokwialnie „w nosie”, są też firmy, które pewnie są zalewane tego typu „intratnymi” propozycjami i nikt nie ogarnia tych maili. Life is life, trzeba iść do przodu, nie obrażać się „bo mi, blogerce, nie odpisali”. Druga sprawa, przedstawianie swoich wizji, pomysłów; z doświadczenia wiem, a także z doświadczenia innych blogerek, że firmy często z chęcia przyjmują propozycje ciekawych pomysłów od jednego blogera a potem raptem spotykamy swoje pomysły u innego blogera. Nie byłabym zatem zbyt wylewna w tej kwestii.

    • Niestety Magda, ja jestem wylewna, bowiem pracuję równiez jako firma i otrzymuję praktycznie każdego dnia propozycje współpracy. Nawet jeśli nie uda mi się natychmiast odpowiedzieć, albo dany mail zagubi się wśród innych, to mimo wszystko zawsze odpowiem takiej osobie, choćby „dziękuję, ale nie jestem zainteresowana współpracą”. Nie chodzi tu o to, czy blogerka obrazi się, ale o traktowanie innych tak jakbyś sama chciała być traktowana. 🙂

      • kruk23

        Ula,, mam takie podejście, jak Ty, ale trzeba mieć świadomość, że firmy mają różne srtuktury i różne sposoby wynagradzania pracowników, a także priorytetyzację. Nie w każdej firmie blogerowi odpowiedzą – i nie zawsze świadczy to o braku profesjonalizmu. Raczej o braku zagospodarowania tej przestrzeni.

  • Rzeczowo i bardzo ciekawie to opisałaś. Super, że podzielilaś się tym z blogerami. Niestety bardzo często nie wiemy co i jak mamy pisać. Spędzamy długie godziny na skleceniu maila, który wychodzi bardzo długi i nudny. Potem nikt nam nie odpisuje i wszystko na marne.

  • Właśnie będę pisać dwa takie maile, więc post wstrzelił się idealnie! Dziękuję, Ula 🙂

  • Zacisze Lenki

    Bardzo przydatny post. Mam jeszcze pytanie co wpisać w temat wiadomości?

  • kruk23

    PRZEDSTAW FORMĘ WSPÓŁPRACY JAKĄ MOŻESZ ZAPROPONOWAĆ (BĄDŹ KREATYWNA!) – otóż to W odpowiedzi na zapytania o współpracę od blogerów, gdy mnie jakiś potencjalnie zainteresuje, często piszę o tym, jak współpracujemy z blogerami, jakie mamy pomysły. Informuję, ze jesteśmy zainteresowani współpracami niekonwencjonalnymi, ciekawymi i pytam, czy druga strona ma może jakieś pomysły (bo pomysłów w propozycjach współpracy od blogerów zazwyczaj po prostu nie ma…). W odpowiedzi otrzymuję: Otrzymam od Pańśtwa produkt i napiszę recenzję. Zamieszczę baner na stronie. I inne tego typu „nowatorskie” podejścia. Naprawdę, trudno w masie zapytań o współpracę odnaleźć fajne, dobrze zarządzane blogi z właścicielem o świeżym i kreatywnym podejściu.

    • Dlatego blogerzy, którzy proponują coś naprawdę oryginalnego maja takie wzięci u firm i mogą negocjować wysoki stawki. Trzeba im to uświadomić. 🙂

  • Bardzo ciekawy i przydatny post Ula!
    Ja niestety nie mam czym się pochwalić jeśli chodzi o statystyki czy współprace i sheer week także
    nawet nie będę się ośmieszać ;).

  • Zgadzam się z każdym punktem poza jednym.
    Od razu przedstawienie pomysłu może się obrócić przeciwko nam. Marka odmówi współpracy, a pomysł wykorzysta. Ja jestem raczej zwolenniczką pisana „ogólnie” pomysłu, zarysu tego co ewentualnie chcielibyśmy z marką stworzyć, ale sprzedawanie od razu pomysłu na kampanie mija się z celem 🙂
    Aczkolwiek masa cennych wskazówek – jak zwykle! 🙂

  • Pingback: Praca z markami jako bloger - Stwórz ofertę reklamową bloga oraz jego Media Kit (PDF do pobrania) - Szkoła Blogowania()

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text.

Start typing and press Enter to search