Czy to kolejne widzi-mi-się jeśli chodzi o blogowanie? Na co komu potrzebny jest profil idealnego czytelnika – w końcu piszę do wielu ludzi, a nie do jednej osoby?

Opowiem Ci historię:

Jedna z moich koleżanek prowadzących blogi, uważała, że pisze do wszystkich ludzi na całej kuli ziemskiej (a przynajmniej w Polsce). Nie rozumiała dlaczego ma tak niskie statystyki oraz zero zaangażowania, mimo wielu miesięcy ciężkiej pracy. Kiedy w końcu dała się namówić na stworzenie ze mną profilu idealnego czytelnika, … z pewnością wiesz, co się stało. Nagle (i to bardzo szybko) zyskała naprawdę przyzwoite ilości osób zachwyconych jej blogiem i treściami, komentujących pod postami i chętnych do udostępnienia informacji o jej blogu w swoich profilach społecznościowych! Ale to, co podobało jej się najbardziej, to obecność na blogu osób, które ona sama uwielbiała, i dla których chciała tworzyć bloga (a nie przypadkowych).

Jak możesz bowiem kreować markę blogową i rozumieć Twoją publikę oraz jej potrzeby, jeśli nawet nie wiesz do kogo zwracasz się?

Z drugiej strony, Twoje treści, zdjęcia, styl pisania i forma bloga nie będą takie same kiedy tworzysz bloga dla nastolatków, młodych mam, kobiet po czterdziestce, czy mężczyzn z korpo.

Idealny czytelnik to opis jednej osoby, który pozwoli Ci zidentyfikować czytelnika Twoich marzeń… Click To Tweet

Ok, przejdźmy do tworzenia profilu!

PROFIL IDEALNEGO CZYTELNIKA

Zacznij od odpowiedzi na poniższe pytania.

PYTANIA

Możesz zrobić to za pomocą skopiowania ich i wklejenia do Twojego ulubionego programu, do tworzenia treści, np. Word. Albo kliknij w poniższy przycisk i ściągnij mój gotowy dokument pdf.

Dane demograficzne

  • Płeć:
  • Przedział wiekowy:
  • Miejsce zamieszkania:
  • Wykształcenie:
  • Wysokość zarobków:
  • Zawód/Miejsce pracy:

Nawyki i czas wolny

  • Zainteresowania:
  • Pasje:
  • Osobowość:
  • Czy lubi swoją pracę?
  • Jakie blogi lubi czytać?
  • Ulubione filmy/książki/programy:
  • Co lubi robić w wolnym czasie?

Zachowanie w mediach społecznościowych

  • Ulubione platformy społecznościowe:
  • Ile czasu spędza na każdej z tych platform?
  • Jakiego typu treściami lubi dzielić się ze znajomymi?
  • Czy używa częściej telefonu, czy komputera do przebywania w internecie?

Motywacje

  • Czego pragnie, do czego dąży, co ją/jego motywuje do działania?
  • Czego obawia się, co ją przeraża w życiu?
  • Jakie są jej/jego największe wyzwania?
  • Jakie są jej/jego największe źródła frustracji?

Odpowiedzi na te wszystkie pytania pozwolą Ci lepiej i głębiej zrozumieć to, jakiego typu osoby chcesz przyciągnąć na bloga. Zobaczysz, jak od razu ułatwi Ci to dalsze działania, treści i ogólnie rozwój blogowy oraz zrzuci kamień z serca. Jestem pewna, że z miejsca zafascynuje Cię osoba idealnego czytelnika i zechcesz przekazać jej wszystko, co masz najbardziej wartościowego.

TWORZENIE OPISU

Teraz będziemy łączyć to wszystko w całość.

Zacznijmy jednak od błędu, jaki popełnia większość autorów blogowych tworząc profil idealnego czytelnika: jest on zbyt ogólny. Przykład: „Mój idealny czytelnik to osoba lubiąca zdrowe życie.”

Jest to zbyt obszerny opis i nie przyniesie Ci on żadnego użytku.

Lepiej brzmi to (wymyślona osoba i fakty):

Kasia jest młodą, pracującą na pełny etap mamą dwójki dzieci (3 i 5 lat). Uwielbia sport i dobre, zdrowe jedzenie. Marzy jednak o tym, by czuć się mniej zmęczoną, mieć więcej motywacji i energii każdego dnia. Ostatnimi czasy zainteresowała się ona tematyką weganizmu, ale zupełnie nie wie od czego zacząć.

Kupiła kilka książek związanych z kuchnią roślinną i chciałaby również przedstawić ten styl życia i odżywiania całej rodzinie. Boi się jednak, że brak produktów zwierzęcych może źle wpłynąć na jej organizm w początkowej fazie. Nie chce też popełniać błędów, które doprowadzą do porzucenia weganizmu.

Dodatkowo, wszyscy jej znajomi jedzą mięso – jak zachowywać się w ich towarzystwie, jeśli dyskusja zejdzie na te tematy? I co jeść, kiedy idzie się w gości?

Im bardziej szczegółowy opis, tym lepiej.

Musisz mieć praktycznie przed oczami sylwetkę takiej osoby. Dobrze jest też dać jej imię – to uczłowiecza idealnego czytelnika.

Co może Ci dodatkowo pomóc w kreowaniu profilu idealnego czytelnika:

  1. Zaglądanie do grup na Facebooku, które zrzeszają osoby o profilu, którego szukasz.
  2. Sprawdzanie czytelników na blogach konkurencji (posłuż się tu wyszukiwarką Google, czy platformą Alexa).
  3. Stworzenie ankiety, zapraszając do jej wypełnienia aktualnych czytelników, czy obserwatorów z Twoich profili społecznościowych (zawrzyj w niej powyższe pytania). Napisz tu konkretnie i bez owijania w bawełnę dlaczego to robisz.

Czy masz już określony profil swojego idealnego czytelnika? Czy znajduje się on w Twojej głowie, czy na papierze? Daj mi znać o tym poniżej, w komentarzach.

Recommended Posts
  • Przydatny wpis! 🙂

  • Szkatułka Ami

    U mnie ciężko odpowiedzieć na wszystkie pytania, te bardziej szczegółowe, kobiety kupują biżuterię ale przedział nawet wiekowy jest bardzo, bardzo różny ….

    • Ami, nie patrz na osoby przychodzące już do ciebie, ale na to, kogo chciałabyś zobaczyć na twoim blogu, czy jako klientkę sklepu i stwórz ten opis.

  • Cześć,
    Mam stworzony profil czytelnika, ale nie zmienia to ilości odwiedzin. Wiem, że mam bloga dopiero kilka miesięcy i powinna się cieszyć, że już doszłam do kilku wejść na dzień, ale zupełnie nie mam pomysłu co dalej zrobić z tym profilem.
    Pozdrawiam,
    Kasia

    • Kasiu, stworzenie profilu idealnego czytelnika jest jednym z kroków do rozwijania bloga. Powinnaś spojrzeć również na to, czy jego treści są naprawdę wartościowe dla tej osoby, czy blog daje ochotę na pozostanie na nim, czy tworzysz zaangażowanie z publika i oczywiście, bardzo ważne – czy i jak promujesz bloga? 🙂

      • Cześć,
        Tutaj chyba tkwi sedno. Tworząc kurs trzeba uzbroić się w cierpliwość – czytelnicy przyjdą wraz z pojawieniem się kolejnych treści. Im pełniejszy kurs, tym więcej osób będzie nim zainteresowanych. Dlatego muszę się uzbroić w cierpliwości i powoli wrzucać kolejne lekcje. Im ich będzie więcej, tym częściej ktoś będzie zaglądał. A wiadomo – dobrego kursu nie da się zrobić w jedno popołudnie.
        Pozdrawiam,
        Kasia

  • Cześć Ula, a czy w momencie jeżeli moim idealnym czytelnikiem jest kobieta, powinnam używać w artykułach blogowych rodzaju żeńskiego?

    • Osobiście uważam, że jeśli piszesz do kobiet, to powinnaś używać sformułowań w rodzaju żeńskim.

  • Hmm, to jest właśnie moja bolączka. Chyba odwołuję się na razie do zbyt dużej grupy docelowej. Masz jakieś rady jak z kilku grup wybrać tę najlepszą dla siebie?

    • Ten wybór należy już do ciebie Dawid. Ale pomyśl, z którą, z tych grup czułbyś się najlepiej i dlaczego. Albo spróbuj wyciągnąć z nich to, co najlepsze i wykreować profil jednego czytelnika. 🙂

  • Hej Ula. Mój blog ma już półtora roku. Początkowo nie pomyślałam nawet o utworzeniu profilu mojego ‚idealnego’ czytelnika i to chyba największy błąd jaki popełniłam. Okazało się, że bardzo łatwo jest popaść w obsesję pragnienia zadowolenia wszystkich. I tak też stało się i u mnie. Po jakimś czasie sama doszłam do wniosku, że blog zboczył z początkowo obranej drogi i zaczął być blogiem o wszystkim i o niczym. Po trzech miesiącach przerwy w blogowaniu wracam z nową energią, zapałem ale i z planem działania. Idealny czytelnik został stworzony (miedzy innymi dzięki Twojemu kursowi właśnie) i blog będzie teraz tworzony dla niego. Nie dla każdego. Bo chyba nie da się zadowolić wszystkich jednocześnie. Pozdrawiam serdecznie.

    • Aniu, świetnie! Brawo! „bardzo łatwo jest popaść w obsesję pragnienia zadowolenia wszystkich” – podoba mi się to stwierdzenie!

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text.

Start typing and press Enter to search