Dużo czasu zabrało mi zrozumienie SEO i jego prawdziwej wartości.

Kiedy pisałam Sen Mai (blog lifestyle od 2008 do 2015 roku), przez pierwsze lata, zupełnie nie wkładałam w niego pracy związanej ze słowami kluczowymi, nie mówiąc już o odpowiednim tytule, czy url bloga. Uwielbiałam tworzyć posty-poradniki na tematy kreatywne, kulinarne, czy organizacyjne i dobrze mi szło kreowanie społeczności, więc statystyki na blogu były całkiem wysokie. Dopiero jednak w ostatnim roku blogowania lifestylowego, kiedy zaczęłam uczyć się optymalizacji bloga (tak, SEO odkryłam w ostatnim roku Snu Mai!), moje statystyki skoczyły do ponad 100 tys. wejść. Eureka!

Nie można jednak zapomnieć, że wyszukiwarki internetowe kierują się nie tylko słowami kluczowymi znajdującymi się w naszych artykułach blogowych, ale również tym jak sam blog funkcjonuje. Wyjaśniam to poniżej.

Zacznijmy od tego …

Co to jest SEO?

SEO (Search Enginge Optimization – pozycjonowanie stron internetowych) to działania, dzięki którym podnosisz widoczność swojej strony/bloga w wyszukiwarkach internetowych.

Dlaczego warto używać SEO?

Dzięki odpowiedniemu pozycjonowaniu treści blogowych, znajdą się one wyżej w wynikach wyszukiwania pod konkretnymi frazami kluczowymi. Co oznacza, że ludzie wpisujący te frazy znajdą nasz post i możliwe, że klikną w niego, przeczytają ten artykuł, a nawet zapiszą się na listę mailingową i zostaną wiernymi czytelnikami bloga.

7 KROKÓW DO BLOGA PRZYJAZNEGO POZYCJONOWANIU

Oto, co liczy się przy optymalizacji:

1. Tytuły postów i ich opis

Tytuły postów

Znalazły się one na liście, na pierwszym miejscu nie bez powodu – są, bowiem najważniejszym czynnikiem dla SEO (szczególnie w Google). Kiedy ktoś wpisze w wyszukiwarce szukane hasło i pojawia się ono w tytule Twojej strony, czy w tytule postu blogowego, Google wyłapie je szybciej niż podobne słowa kluczowe znajdujące się w treści takiego artykułu.

Dobre tytuły powinny być:

  • Krótkie i treściwe
  • Związane z treścią artykułu lub strony, którą przedstawiają
  • Zrozumiałe

Opis postów blogowych

Chodzi mi tutaj o tak zwany „opis meta” (jak na obrazku poniżej), czyli zdanie opisujące post, które pojawi się w wyszukiwarkach, jak i w mediach społecznościowych po wstawieniu do nich linku z tego artykułu. Najlepiej do tego opisu meta, jak i do całej optymalizacji postów na WordPress, nadaje się moje ulubiona wtyczka Yoast SEO.

Dobry opis meta zawiera:

  • Unikalną treść do określonego postu blogowego lub strony (nie kopiowanie tego samego do każdego artykułu),
  • 150-160 znaków
  • Nie za dużo słów kluczowych
  • Ważne: nie kopiuj tu tytułu posta i postaraj się stworzyć opis w ten sposób, by stanowił on swoistą reklamę danej treści blogowej i zachęcał do kliknięcia.

2. Struktura linków

Nie należy zapominać również o strukturze linków do stron i artykułów. Na obrazku poniżej przedstawiam Ci, o co chodzi.

Jak zoptymalizować linki na stronie/blogu:

  • Stwórz link jak najprostszy i najbardziej zrozumiały dla wyszukiwarek i czytelników
  • Użyj myślników „-„ do odseparowania każdego słowa w linku
  • Użyj słów przedstawiających to, o czym jest dana treść/artykuł blogowy
  • Unikaj długich URL z niepotrzebnymi słowami i informacjami

Przykłady złych linków:

  • http://www.przyklad.pl/PL/123213/5005.html
  • http://www.przyklad.pl /seodlapoczatkujacych
  • http://www.przyklad.pl /id=7&sort=A&action=70

Przykłady dobrych linków:

  • http://www.przyklad.pl /seo-dla-bloga-blogera
  • http://www.przyklad.pl /2017/05/ seo-dla-bloga-blogera

3. Wewnętrzne linki

Mówiąc o wewnętrznych linkach, mam na myśli linki, które wstawiasz w swoim tekście, a które odsyłają do innych postów lub stron znajdujących się na Twoim blogu – nie o linkach, które wyślą czytelnika poza Twoją stronę.

Linki takie powinny pojawiać się jak najczęściej w treści blogowej, czego wiele osób nie wie. Z drugiej strony nie linkuj jedynie nowych postów w stronę tych starych, ale od czasu do czasu zajrzyj również do archiwum i sprawdź, czy nie można by było wstawić również linków do nowych artykułów w treści starych postów.

4. Wygląd tekstu i użycie w nim nagłówków

Nie wklejaj zbitego w kupę tekstu na stronie – popracuj nad jego wyglądem, dodaj przestrzeń między akapitami, wypunktowania, ale przede wszystkim nagłówki w takim formacie, jak H1, H2, czy H3. Ponownie przyciągniesz wujka Google i lepiej zoptymalizujesz taką stronę, czy post.

Ogólne reguły używania nagłówków na stronach internetowych:

  • H1 – idealny format do tytułów postów (na platformie WordPress nie musisz tego robić, bowiem tytuł posta już pojawia się w odpowiedniej wielkości i formie)
  • H2 lub H3 – użyj do podtytułów na blogu
  • Nie zapomnij o pogrubianiu tekstu, czy o pochylonym tekście
  • Twórz krótkie paragrafy

5. Optymalizacja zdjęć

Fotografie, ilustracje, czy infografiki znajdujące się na stronie, to również znaczący element, który można wykorzystać do SEO.

Podpisuj każde zdjęcie słowem lub wyrażeniem kluczowym dla danego tekstu znajdującego się w poście (nie zostawiaj zdjęć z nazwą 20160204003.jpg lub image1.jpg). Przykład : seo-dla-poczatkujacych.jpg

Nie zapomnij również, by zdjęcie posiadało określony rozmiar, dopasowany do bloga, ale i mediów społecznościowych.

6. Media społecznościowe

Pisząc na platformach społecznościowych takich, jak np. Facebook, czy Instagram, Twoja obecność wyłapywana jest również przez wyszukiwarki internetowe, które mogą uplasować Cię wyżej. Podobnie jest ze wpisami gościnnymi na innych blogach lub wzmiankami na Twój temat.

Na temat korzystania z mediów społecznościowych jako bloger napisałam więcej w tym poście.

7. Wartościowe treści!

Mimo wszystkich powyższych punktów, to co najbardziej liczy się w optymalizacji strony są jej wartościowe treści – jak to się mówi w świecie marketingowym Content is the King!

Kiedy masz świetnie ustawiony blog, jeśli chodzi o SEO, ze wszystkimi technicznymi aspektami, ale nieciekawe i ubogie teksty, to nawet SEO nie pomoże Ci w przyciągnięciu ludzi do tego miejsca.

Co oznaczają wartościowe treści?

Wartościowe teksty to takie, które przynoszą odpowiedzi na zadawane przez ludzi pytania, rozwiązują ich problemy (np. szukanie treści na temat promocji w internecie, najlepszych sposobów na zrzucenie wagi bez wysiłku, tego, jak umalować się na studniówkę, jak pozytywnie wychowywać dzieci, jaki jest najlepszy przepis na pierogi, itp.). O czym, więc pisać blog?

Jak pisać wartościowe treści?

  • Sprawdź czego szuka Twoja publika: czytaj komentarze na blogu, w mediach społecznościowych, wyłapuj powtarzające się pytania, zajrzyj do grup na Facebooku takich, jak moja, gdzie możesz również znaleźć te odpowiedzi.
  • Bądź pewna, że tytuł posta przekazuje to, co znajduje się w jego treści.
  • Sprawdź tekst pod względem błędów w pisowni i popraw je.
  • Sformatuj tekst (jak opisałam to w punkcie nr 4).
  • Wstaw do postu linki wewnętrzne, ale i zewnętrzne (do innych stron poza Twoim blogiem).

I jeszcze jedno: liczy się jakość, nie ilość treści na stronie.

Aby nie zapomnieć o tych wszystkich punktach, kiedy piszesz post na blogu, ściągnij za darmo poniższy dokument pdf.

Recent Posts
  • Ula, dziękuję Ci za solidną porcje wiedzy 🙂 tego nigdy za dużo 🙂

    • Nigdy! Wiedza rozwija się i zmienia (zwlaszcza ta związana z internetem!).

  • nicponwkuchni

    tego mi było trzeba 🙂 dzięki!

    • Cieszę się, że mogłam pomóc! 🙂

  • super wpis, dzięki Ula!

  • Ewa Kujawa-Szura

    tego szukałam właśnie, dziękuję bardzo 🙂

  • Dobrze jak treść wpisu / podstrony ma co najmniej 300 słów. W h1 warto dawać frazę, czyli słowo / słowa na które pozycjonujesz dany wpis. Warto każdy wpis pozycjonować na inną frazę by wpisy się kanibalizowały. Nie masz czasu napisać postu a chcesz by SEO dobrze działało – opublikuj coś w social media bloga, które masz podłączone pod blog 🙂 Pozdrawiamy PS Warto jeszcze wspomnieć o optymalizacji obrazków pod SEO, ale rozumiem, że może o tym napiszesz inny post…

  • Dziękuję za zebranie wszystkich podstaw w jednym miejscu – tego potrzebowałam i z pewnością skorzystam 🙂

  • Na szkołę blogowania zawsze można liczyć. Przydatne informacje 🙂

  • Dodałbym jeszcze: wywal jeśli się da chmurę tagów z głównej strony, osłabiasz w ten sposób moc homepage’a, tytuły konstruuj jako pytania które ktoś mógłby wpisać w Google, zadaj w tytule pytanie na które odpowiedź zawsze brzmi nie, to stara się wciąż działająca zasada dziennikarska do zachęcania czytelnika.

    Pisz teksty dłuższe niż 250 słów, co linków wyjściowych dodaj znacznik nofollow, stwórz mape strony i plik robots.txt przy pomocy yoast lub all in one seo. Dla początkujących lepsze to pierwsze.

    Dodaj stronę w Search Console, stwórz profil w Google + i dodawaj tam linki do postow, poprawiają indeksacje.

    • Drugiego akapitu w połowie nie zrozumiałam 😀 to znaczy, że sporo nauki przede mną 😉

      • w skrócie, zainstaluj wtyczkę yoast i skonfiguruj wg poradników 🙂 on zrobi resztę za Ciebie

        • Dzięki. Wtyczkę mam od miesiąca i uczę się ją poprawnie używać.

  • Dobrze rozumiem? H1 to nagłówek 1?

  • Ania

    Urszulo a jakie jest Twoje zdanie na temat linków zewnętrznych? Wyczytałam gdzieś, że nie powinno się ich mieć zbyt wiele, bo strona może zostać uznana za farmę linków. Często jednak na blogach pojawiają się posty, w których polecane są inne strony, np. ktoś pisze o swoich ulubionych blogach fotograficznych i wkleja do posta linki. Albo ktoś pisze o Share Week, i też wkleja linki(inaczej post nie miałby sensu). Kilka takich postów na blogu, i zbiera się nam pokaźna liczba linków zewnętrznych. Kiedy należy zacząć się pilnować?

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text.

Start typing and press Enter to search