post gościnny: Magda Labbro


Zacznijmy od tego, czym w ogóle jest wideo-marketing. To pojęcie stosunkowo nowe, ale z racji niesamowitej ekspansji wideo w internecie – robiące coraz większą karierę.

Wideo-marketing to wszystkie twoje działania, w których wykorzystujesz wideo jako formę promocji.

Czy da się prowadzić bloga bez wideo? Jeśli zależy Ci na samym prowadzeniu – na pewno tak.

Ale jeśli chcesz, by był czytany – co oznacza stałe zdobywanie nowych odbiorców – bez wideo jest to coraz trudniejsze. Dlaczego? Zerknij na przykładowe statystyki:

  • w ciągu miesiąca, w sieci pojawia się trzy razy więcej treści wideo niż telewizja była w stanie wyprodukować w ciągu 3 dekad,
  • 78% badanych, przynajmniej raz w tygodniu ogląda materiały wideo w sieci a 55% badanych robi to codziennie,
  • 500 milionów ludzi ogląda wideo z poziomu Facebooka każdego dnia,
  • 82% użytkowników Twittera ogląda treści wideo w serwisie,
  • 75% osób prowadzących biznesy ogląda filmy związane ze swoją działalnością przynajmniej raz w tygodniu.

Źródło: yt360.pl

Dlatego bloger nie powinien już stawiać sobie pytania „czy nagrywać wideo?”, ale „jak robić to dobrze i skutecznie?”

I w tym właśnie bardzo ci pomoże strategia wideo-marketingowa.

Czym ona właściwie jest?

Brzmi poważnie, ale to tak naprawdę prosty plan twoich działań związanych z treściami wideo. Potrzebujesz go, by to, co robisz, miało sens i było skuteczne.

Nie wystarczy po prostu nagrać cokolwiek i wrzucić do sieci. Owszem, możliwe, że taki materiał będzie miał całkiem sporo wyświetleń, a twoi  odbiorcy będą go chętnie komentować.

Czy jednak przyniesie twojej działalności blogowej jakieś konkretne efekty?

Czy będą to efekty, na których ci najbardziej zależy?

Możesz zrobić film, który będzie miał nawet miliony odsłon – ale tak jak z wieloma viralami – nikt lub prawie nikt nie będzie go kojarzył z twoim blogiem, a ilość odsłon i reakcji nie przełoży się na wzrost liczby czytelników.

Musisz też pamiętać o specyfice internetu. Tu nie działa się jednostronnie, tak jak np. w przypadku reklam w telewizji. W internecie liczą się interakcje, zaangażowanie i zaufanie do ciebie – a trudno budować pod nie fundament bez planu, chaotycznie i nie spójnie.

Dlatego stworzenie strategii wideo-marketingowej dla twojego bloga jest takie ważne.

Ten plan musi się oczywiście wpisywać w twoją całościową strategię blogową i ją uzupełniać – jeśli jej jeszcze nie masz, musisz zacząć od określenia, po co w ogóle prowadzisz bloga i dla kogo go piszesz.

STRATEGIA WIDEO-MARKETINGOWA W PROWADZENIU BLOGA

Oto kilka podstawowych jej elementów:

1. CELE

Zastanów się, jakie masz cele swojej działalności blogowej na najbliższy czas – np. 3 miesiące? Gdzie twój blog ma być za rok, a gdzie za 3 lata? W jakim kierunku chcesz się rozwijać, ilu mieć czytelników na blogu, czy i jak zarabiać?

Wiem z własnego doświadczenia, że odpowiedź na te pytania bywa bardzo trudna. Niektórym łatwiej planować i snuć wizje krótkoterminowe, innym łatwiej myśleć o długofalowych celach.

Musisz jednak poświęcić trochę czasu na porządne wykonanie tego zadania. Jeśli nie będziesz wiedzieć  dokąd idziesz, nie będziesz w stanie wyznaczyć trasy, którą tam dotrzesz.

Kiedy już określisz cele swojej działalności – przeanalizuj je i zastanów się, które z nich możesz zrealizować lub wspomóc ich realizację za pomocą wideo-marketingu – czyli wykorzystując różne formy wideo. Na razie się nie ograniczaj – nie zastanawiaj się, czy masz odpowiedni sprzęt, czy potrafisz to zrobić itd., po prostu wypisz wszystko, co wydaje ci się najlepsze i najbardziej trafione.

Pamiętaj, żeby każdy większy cel rozpisać na mniejsze, które powinny być:

  • krótkoterminowe,
  • konkretne,
  • możliwe do osiągnięcia i adekwatne do twoich możliwości (finansowych, technicznych),
  • mierzalne.

Tworząc materiał wideo zawsze pamiętaj o tym, jaki cel dzięki niemu chcesz osiągnąć – to znacznie ci ułatwi przygotowanie odpowiedniej treści, ujęć, grafik itd., a potem sprawdzenie jego skuteczności.

 

2. GRUPA DOCELOWA

Teraz zastanów się, dla kogo tworzysz swoje blogowe treści – czyli kim jest twój idealny odbiorca?

Im dokładniej przemyślisz ten punkt, tym łatwiej ci będzie przygotować rewelacyjny i skuteczny content wideo.

Pomyśl – kim jest twój czytelnik, co lubi, gdzie mieszka, jak spędza wolny czas, gdzie pracuje, jakie ma miesięczne dochody, czy ma dzieci, czy jest na Facebooku, co tam robi itd.

Jeśli już jakiś czas prowadzisz bloga i chcesz dotrzeć do osób podobnych do twoich dotychczasowych odbiorców – wspomóż się swoimi statystykami.

Nie bój się zawężenia grupy docelowej – doprecyzuj jak najwięcej szczegółów.

Określenie grupy docelowej to też rozpoznanie jej potrzeb – zastanów się:

  • czego szuka twój idealny odbiorca?
  • jaki ma problem?
  • z czym się zmaga?
  • o czym marzy?

Pamiętaj jednocześnie, że nie zawsze chodzi tylko o potrzeby racjonalne. Twój odbiorca może też szukać emocji – zabawy, wzruszenia, czy refleksji.

Teraz pomyśl, jak ty możesz pomóc w zaspokojeniu tych potrzeb, bo właśnie na dawaniu odbiorcy korzyści i rozwiązywaniu jego problemów powinny się koncentrować treści, które kreujesz.

Precyzyjne określenie grupy docelowej ma znaczenie przy wyborze form i miejsc publikacji twojego wideo. Nie ma sensu zaczynać od zakładania kanału na YouTube, jeśli twoje czytelniczki spędzają czas głównie na Facebooku, zaś dla miłośników Instagrama nie przygotujesz 10-minutowego klipu wideo w standardowym formacie 16:9.

3. FORMY WIDEO

Wiesz już do czego chcesz wykorzystać treści wideo i dla kogo będziesz je tworzyć.

Teraz musisz się zastanowić, w jakich formach to zrobisz .

Wybór masz ogromny – możesz tworzyć treści:

  • edukacyjne, np.: wideoposty z krótkimi poradami , tutoriale, live’y poradnikowe, vlog poradnikowy, webinary,
  • motywacyjne, np.: wideocytaty, historie czytelników,
  • budujące wizerunek i zaufanie, np.: film wizerunkowy, relacja z twojego występu na spotkaniu blogerów, live na Facebooku
  • informacyjne, np.: zapowiedzi wydarzeń, nowych treści na blogu.

 

Pamiętaj, że konkretna forma powinna być dopasowana do:

  • celu, jaki chcesz osiągnąć,
  • potrzeb i oczekiwań twojej grupy docelowej,
  • miejsca publikacji,
  • twoich możliwości:
  • jakim sprzętem dysponujesz, co możesz nim nagrać?
  • czy i ile możesz zainwestować?
  • w jakiej formie czujesz się najlepiej?
  • co potrafisz, a czego musisz się jeszcze nauczyć, albo komuś zlecić (np. obsługa programów do obróbki filmów)?
  • ile czasu możesz poświęcić na te działania – na realizację wideo, ale i na np. nauczenie się montażu?

Kiedy wybierzesz najlepsze dla siebie formy – zrób zestawienie:

Twoje cele

na najbliższe 3 miesiące

Formy i treści wideo,

za pomocą których chcesz je osiągnąć

 

4. MIEJSCE PUBLIKACJI

Wybór miejsca jest prosty – swoje wideo publikujesz tam, gdzie przede wszystkim zagląda twój idealny odbiorca.

To jednak nie oznacza, że się masz ograniczać tylko do jednego miejsca – np. swojego bloga. Ale nie planuj inwazji na wszystkie kanały jednocześnie. Na początek najlepiej wybrać 2-3 miejsca (np. blog i Facebook).

Pamiętaj też, że każdy kanał ma swoją specyfikę – dlatego warto przygotować różne wersje wideo (np. dłuższy film na YouTube, który osadzasz na blogu i zabawny wideopost promujący tą treść na Facebooku).

5. PROMOCJA

Czy możesz poprzestać na samej publikacji? Nie.

Wideo warto dobrze pozycjonować – pamiętaj o dobrym tytule, opisie i słowach kluczowych.

Promuj swoje wideo i działaj na różnych frontach – informuj o nowym filmie na YouTube wideopostem na Facebooku, a potem wspomnij o nim w newsletterze.

I koniecznie wykorzystuj to, co jest siłą wideo-marketingu w internecie – możliwość interakcji z odbiorcami i angażowania ich. Reaguj na komentarze, opinie, proś o recenzje. Dyskutuj, doradzaj i przede wszystkim – słuchaj odbiorców twojego wideo.

6. OCENA SKUTECZNOŚCI

Ostatnim krokiem przygotowania strategii wideo-marketingowej jest zaplanowanie metod i sposobów sprawdzania, czy twoje działania są skuteczne, czyli – czy z ich pomocą realizujesz swoje cele.

W zależności od kanałów, w których zdecydujesz się umieścić swoje treści wideo, i celów, jakie chcesz osiągnąć (np. polubienia, zapisy na wydarzenie, przekierowanie na stronę itd.), spisz:

  • wszystkie potrzebne wskaźniki (statystyki YouTuba, Facebooka, Google Analytics, twojego bloga itd.),
  • częstotliwość ich sprawdzania.

Pamiętaj, że wideo-marketing to długofalowe działanie, ale realizację celów krótkoterminowych musisz kontrolować na bieżąco – taka weryfikacja pozwala szybko reagować i modyfikować strategię.

Jeśli coś nie działa – zmieniaj to, ale się nie zniechęcaj.  Czynników wpływających na skuteczność wideo jest bardzo wiele – film mógł być świetny, ale został opublikowany o złej godzinie, albo w złym dniu (kiedy np. twoich czytelników nie ma na Facebooku). Czasem o powodzeniu decyduje sama miniaturka, albo to, czy wideo na Facebooku ma napisy (ich brak może spowodować niezrozumienie przekazu u większości, która odtworzyła go bez dźwięku).

7. HARMONOGRAM

Cały plan ułóż w harmonogram (miesięczny lub kwartalny) – co, gdzie, kiedy opublikujesz, jak wypromujesz i jak sprawdzisz, czy wideo jest skuteczne.

Szablon twojego harmongramu może wyglądać na przykład tak:

A TUTAJ możesz pobrać wzór do wydrukowania i uzupełnienia.

Pamiętaj, żeby zacząć od małych kroków – lepiej zaplanuj tylko 2 czy 4 wideo w miesiącu, ale dobrze je przemyśl i przede wszystkim – wykonaj plan.

Wypełniony po brzegi harmonogram, który nie jest realizowany, to gwarancja frustracji i zniechęcenia – lepiej zrób mniej, ale dobrze. To da ci satysfakcję i energię do kolejnych działań.

Trzymam za nie kciuki!

Pamiętaj, nic co dotyczy wideo nie jest trudne. Wymaga tylko zagłębienia się i uporządkowania tematu pod kątem siebie i swojego bloga. A dobra strategia bardzo w tym pomaga.


Magda Labbro ratuje zagubionych w temacie wideo i tych, którzy nie wiedzą jak zacząć na DobreWideo.pl. Uczy, wspiera i udowadnia, że nie trzeba skończyć szkoły filmowej i mieć sprzętu za tysiące złotych, by robić dobre wideo – które intryguje, angażuje i sprzedaje.
Znajdziecie ja również na Facebooku i w grupie FB Dobre wideo – zrób je samodzielnie, którą prowadzi.

Recommended Posts
  • Anna Knapik

    Magda, świetny artykuł – gratuluję i dziękuję – wiele się rozjaśniło i poukładało w głowie! 🙂

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text.

Start typing and press Enter to search