Nie znalazłam odpowiednika wyrażenia „Style Guide” w języku polskim, ale chodzi tu o spisanie przewodnika dla bloga, który w szczegółach przedstawia wygląd, formę i charakter każdego z artykułów blogowych. Dzięki temu posty będą miały zawsze spójny styl, wygląd i brzmienie.

Dlaczego warto stworzyć Style Guide dla bloga?

  • Ułatwi Ci kreowanie każdego postu blogowego – nie musisz już zaglądać do starszych artykułów, by sprawdzić jakiego stylu w nich użyłaś, jakiego typu czcionki lub nagłówka. Wszystko masz podane w SG.
  • Ułatwi Ci budowanie silnej marki oraz dzięki temu, społeczności wokół bloga.
  • Ułatwi Ci dogłębne poznanie Twego bloga – od jego czcionki, kolorów, czy zdjęć, po głos blogowy i charakter zamieszczanych tam tekstów.
  • Jeśli współtworzysz bloga z innymi osobami, SG będzie idealnym przewodnikiem dla każdego z Was.

Pomyśl o Style Guide jedynie jako o przewodniku do pisania i publikowania treści blogowych, czyli artykułów na blogu.

Style Guide to Twoja pomoc do kreowania treści blogowych.

Style Guide dla bloga

Znaleźć się w nim powinny wytyczne dotyczące następujących informacji:

1. Pisanie tytułu posta

Tytuł posta to niezwykle ważna jego część, bowiem zazwyczaj on decyduje o tym, czy czytelnik zajrzy do treści artykułu blogowego, czy nie. Wytyczne związane z tytułem powinny zawierać następujące informacje:

  • Długość – jak długi ma być tytuł, z ilu słów/znaków ma składać się.
  • Słowa kluczowe – gdzie w tytule i w jaki sposób umieścić ważne słowa lub wyrażenia (po więcej, zajrzyj poniżej do punktu nr 5 związanego ze słowami kluczowymi i SEO).
  • Forma – czy ma być on stworzony w formie pytania, nakazu, z podaną liczbą (liczba na początku, czy na końcu tytułu). Czy tytuł ma być jasny i zrozumiały, czy podchwytliwy i działający na wyobraźnię, itp.
  • Gramatyka – czy liczby pisane będą w formie słownej, czy używane tu będą cyfry, itp.

2. Pisanie samej treści

Tu wymagania będą największe. Wytyczne powinny przede wszystkim zawierać:

  • Wstęp i zakończenie – jeśli przy każdym poście wymagasz odpowiedniego wstępu i zakończenia.
  • Głos blogowy – w jakim stylu i charakterze pisane są posty, np. czy jest to język informacyjny i oficjalny, czy potoczny i pisany z humorem?
  • Długość – jak długi będzie każdy post, ile będzie zawierał akapitów lub znaków.
  • Przejrzystość treści – kiedy i gdzie będą używane pogrubienia, czy wypunktowanie w tekście, żeby łatwiej czytało się taki post oraz, by wyglądał on przejrzyście i zachęcająco dla czytelnika.
  • Nagłówki – kiedy i jak używane będą nagłówki w tekście oraz jakiego typu nagłówki (jakiej wielkości), w jakich miejscach.
  • Akapit – jaka będzie długość każdego z nagłówków, gdzie będą używane przerywniki (np. zdjęcia, cytat, itp.).

3. Gramatyka i interpunkcja

Podobnie jak przy tytule postu, wymagania związane z gramatyką i interpunkcją są jeszcze bardziej istotne w jego treści. Dotyczą one następujących kwestii:

  • Duże i małe litery – kiedy i przy jakich wyrażeniach będą używane (nazwa bloga, marki, itp.).
  • Cytaty – w jakiej formie pojawią się i, czy w ogóle.
  • Skróty – jaki i kiedy będą tworzone.

4. Linki

Link odsyłają do innych treści lub stron na blogu, mogą oferować czytelnikowi dodatkowe informacje oraz skutecznie budują ruch na blogu. Uważaj jednak, by ich nie nadużywać – zbyt wiele linków (zwłaszcza promocyjnych) będzie uważane przez czytelnika za spam i zniechęci go w przyszłości do wizyt na blogu. W tej części przewodnika powinny znajdować się następujące informacje:

  • Typ – jakiego typu linki znajdą się w poście blogowym (odsyłające do innych treści, afiliacyjne, udostępniające dodatkowe informacje, itp.)
  • Ilość – ile maksymalnie linków powinno znaleźć się w jednym poście, a ile minimalnie.
  • Forma odsyłania – czy linki będą otwierać nowe okno po kliknięciu w nie, czy osoba klikająca w nie zostanie przeniesiona na tej samej stronie pod dany url.
  • Zabronione linki – strony, na które czytelnik nie powinien zostać odesłany.

5. Słowa kluczowe i SEO

Dobrze jest zapisać w SG reguły związane ze wstawianiem słów kluczowych do treści postów. Słowa kluczowe i odpowiednie SEO pomagają wyszukiwarkom internetowym w znalezieniu Twoich artykułów i usytuowaniu ich jak najwyżej.

  • Miejsce wstawiania – gdzie i jak wstawiać słowa kluczowe w tekście oraz tytule postu.
  • Wyszukiwanie – jak i gdzie szukać słów kluczowych.
  • Wtyczki – jakich używać wtyczek (jeśli posiadasz blog na WordPressie), które pomogą kreować odpowiednie SEO.

6. Zdjęcia

Charakter zdjęć, ich tematyka, a nawet kolorystyka odgrywają dużą rolę w budowaniu marki blogowej. Obrazy na bloga można robić samodzielnie lub znaleźć je w internecie, na stronach darmowych stocków (Free Stock Images). NIE MOŻNA używać zdjęć innych osób bez ich pozwolenia!

Zaznacz w Style Guide:

  • Źródło – z jakich stron pobierane będą zdjęcia (jeśli nie robisz ich sama), które najlepiej odzwierciedlą charakter i styl bloga.
  • Styl – co te obrazy będą przedstawiały, czy będzie znajdował się na nich tytuł bloga, czy nie, czy będą jasne, czy ciemne, czy będą przedstawiały ludzi, czy przedmioty, itp.
  • Format – w jakim formacie będą wstawiane te zdjęcia na blog (jpg., png,), jakiej będą wielkości, itp.

7. Kategorie i tagi

Jeśli Twój blog zawiera kilka różnych kategorii postów, musisz każdą z publikowanych treści podpiąć pod określoną kategorię oraz dołączyć do niej określone tagi. O czym trzeba pamiętać:

  • Kategorie – których kategorii używać do jakiego typu postów, czy można wybierać kilka kategorii do jednego artykułu blogowego i kiedy należy dorzucić nową kategorię do listy.
  • Tagi – ile tagów używać do każdego z postów, kiedy można dorzucić nowe tagi, a kiedy używać tych już istniejących.

8. Kolory

Każdy blog powinien mieć określoną paletę kolorystyczną wykorzystywaną nie tylko na nim, ale i w profilach społecznościowych, czy przy promocji bloga.

  • Paleta kolorystyczna – określ gamę kolorów wykorzystywanych na blogu i poza nim.

Myślisz, że ten przewodnik blogowy będzie dla Ciebie przydatnym narzędziem? Napisz mi o tym w komentarzu.

Enregistrer

Enregistrer

Enregistrer

Enregistrer

Enregistrer

Enregistrer

Enregistrer

Recent Posts
  • Dziękuję za kolejny bardzo wartościowy artykuł. Ja dopiero (właściwie podświadomie) wypracowuję „style guide”. Niektóre punkty dały mi do myślenia. Bo wydaje się, że można wypracować np kategorie, które będą się różniły stylem wypowiedzi (głosem blogowym). A na dobrą sprawę to i innymi elementami. Dla mnie to wszystko jeszcze do przetrawienia. Mam jednak świadomość, że największą moją uwagę przyciągają właśnie te blogi, które są SPÓJNE na bardzo wielu poziomach.

  • fajne rady! A czy masz coś więcej o tym jak dobrze budować tytuły i o seo?

  • Ula, ale to super rozpracowalas tak od podstaw. Pozdrawiam serdecznie Beata

  • Ania

    Urszulo, czy mogłabyś (może w osobnym poście?) rozwinąć punkt 5 Twojego przewodnika i podzielić się dobrymi praktykami odnośnie tego gdzie i jak wstawiać słowa kluczowe w tekście oraz tytule postu? Myślę że wielu blogerów boryka się z problemem słów kluczowych – z jednej strony chcieliby zoptymalizować tekst pod kątem SEO, z drugiej zaś strony tekst powinien odzwierciedlać osobowość i styl autora, być „swobodny”, pisany „od serca”, a nie sztucznie i na siłę naszpikowany słowami kluczowymi. Jak tu znaleźć złoty środek?

  • Witam po raz pierwszy i na pewno nie ostatni. Proszę również nie odbierać mojego komentarza jako reklamy. Gdy założyłem swój blog z poradami dla blogerów, dostałem wiadomość o Was. Bardzo tu sympatycznie i prawdopodobnie będę zaglądać nie tylko w ramach inspiracji. 🙂 Pozdrawiam!

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text.

Start typing and press Enter to search