Wiele osób sądzi, że poruszanie tematu treści blogowych to nudne podstawy dla początkujących, jeśli chodzi o rozwój bloga (Ulka, no weź już mów o czymś konkretnym! – tak mi piszą). Oni chcą od razu przejść do technicznych zagadnień zarabiania z bloga. Tej magicznej pigułki do życia z pasji!

OK. Rozumiem.

Sama miałam ochotę na „już-teraz-natychmiast”.

Napiszę prosto, zrozumiale i w dwóch punktach:

  1. Pigułka i szybka metoda do zarabiania z bloga nie istnieją. To jest całkiem spory i długi proces, który wymaga włożenia regularnej pracy w bloga (dla niecierpliwych polecam zostanie przy pracy na etacie!).
  2. Powiedzmy więc, iż dzisiejszy temat tego posta jest pierwszym super-duper ważnym krokiem do zarabiania z Twojej pasji! Zacznij pracę na blogu od początku – ale planuj od końca.

Dobra, lecimy …

Tworzenie świetnych treści blogowych

Zacznijmy od tego, jakich treści szuka tak naprawdę czytelnik na blogu?

#1 – Oto cztery podstawowe treści szukane przez ludzi:

1. Treści rozwiązujące problemy – często surfujemy online  szukając rozwiązania jakiś problemów (niekoniecznie ciężkich i skomplikowanych; możemy tu zaliczyć również takie tematy, jak: szukanie przepisu na najlepsze placki ziemniaczane, albo na domową maseczkę nawilżającą do twarzy, czy informacji na temat przygotowania świąt w oszczędny sposób, itp.). Ty, swoimi treściami, przynosisz tu odpowiedzi.

2. Osobiste historie – ludzie uwielbiają czytać posty przedstawiające ich autora jako człowieka z krwi i kości, mówiące o jego sukcesach i porażkach. One inspirują i motywują do działania. Oczywiście temat musi przyciągać uwagę i być sam w sobie wartościowy dla Twoich czytelników!

3. Treści pisane autentycznym głosem – pisz posty w sposób jak najbardziej autentyczny i „swój”. Jeśli masz poczucie humoru, użyj go tu. Staraj się pisać w taki sposób, w jaki rozmawiałabyś z Twoją przyjaciółką. Im bardziej autentyczny głos blogowy, tym bliższe kontakty nawiążesz ze swoimi czytelnikami, którzy będą odkrywać Ciebie i Twoją osobowość poprzez styl pisania.

4. Coś znanego czytelnikowi, z czym mógłby się on identyfikować – ludzie lubią czytać tematy, które tak naprawdę już znają. To dziwne, ale prawdziwe.

#2 – Jak często pisać na blogu?

Jedno z pytań, które non-stop pojawia się w grupach na Facebooku i w komentarzach ludzi: jak często publikować na blogu?

Nie ma tu jednoznacznej odpowiedzi. Z pewnością codzienne pisanie wykończy Cię fizycznie i psychicznie, a statystyki nie wzrosną na tyle, na ile spodziewasz się (przetestowane i sprawdzone).

Jeśli prowadzisz blog lifestyle, to radzę pisać jednak kilka razy w tygodniu: 2-3 razy. Blogi te są bowiem podobne do kolorowych magazynów, do których lubimy od czasu do czasu zaglądać by zobaczyć coś nowego, pięknego i lekkiego.

Co do blogów eksperckich (do nich zaliczam te blogi, które skupiają się na ściśle określonej dziedzinie pisania, np.: biznesowe, finansowe, kulinarne, organizacyjne, itp.), to wystarczy tu publikować raz na tydzień.

Jeżeli nie będziesz uaktualniała bloga regularnie o nowe posty, to ludzie nie będą mieli tam po co wchodzić.

Jak najlepiej tworzyć posty:

#3 – Szukamy pomysłów na nowe posty

Najlepsza metoda do szybkiego i łatwego znajdowania idei na posty to Mind Mapping.

Znany ze świata rozwoju osobistego, sprawdza się idealnie również na blogu. Dzięki Mind Mapping znajdziesz 8 tematów na nowe posty w dosłownie kilkanaście minut!

Jak korzystać z tej metody:

KROK 1.

Złap za kartkę papieru, tablicę lub komputer (np. program Word) i narysuj kółko na stronie. W kółku napisz tytuł jednego z ostatnich postów, które opublikowałaś na blogu.

KROK 2.

Teraz usiądź i przemyśl ten post – w jaki sposób mogłabyś rozwinąć go bardziej szczegółowo? Jakie dodatkowe tematy związane z tym postem mogłabyś poruszyć? Każdy bowiem post da się „rozgałęzić” i utworzyć kilka dodatkowych artykułów blogowych związanych z danym tematem.

KROK 3.

  • Zapisz słowa kluczowe wzdłuż tych gałęzi, związanych z głównym tematem oraz zagadnieniem, które będziesz mapować.
  • Narysuj kolejne odnogi od tych czterech gałęzi (2 do 4 odnóg) z jeszcze bardziej szczegółowymi tematami i słowami kluczowymi
  • Rozbuduj mapę dodając kolejne gałęzie rozchodzące się od pod-tematów, słów kluczowych i gałęzi.

#4 – Organizujemy tworzenie postów – Kalendarz postów

Pomoże Ci on w budowaniu strategii blogowej!

Skorzystaj ze ściennego kalendarza, Google Kalendarza, tabelki w Excelu lub innego kalendarza, z którym najlepiej pracuje Ci się.

Jak wygląda organizacja treści blogowych?

  • Tworzymy listę tematów na nadchodzący miesiąc, a nawet więcej (3-6 miesięcy) – użyj tu metody Mind Mapping.
  • Wpisujemy te tematy do kalendarza w określone dni (wyznaczamy konkretne daty).
  • Piszemy posty – wyznacz jeden lub dwa dni w miesiącu, kiedy hurtowo napiszesz kilka postów na raz (a nawet wszystkie posty na kolejny miesiąc), a inny dzień na robienie hurtowo zdjęć i edycję tekstu.
  • Programujemy publikację postów na blogu.

I voilà!

Mam nadzieję, że złapiesz teraz za długopis/kalendarz i zaczniesz realizować powyższe metody! Rezultaty pojawią się jedynie przy regularnej pracy. 🙂

Recommended Posts
  • Katka | projekt-wnetrze.pl

    Bardzo ciekawe wskazówki. Dziękuję za podpowiedzi :). Mam cały czas obawę, że ten raz w tygodniu dla blogów eksperckich to mało… sama nie wiem. A pisanie tekstów hurtowo rozumiem, ze sprawdza się najlepiej.. ale co począć z brakiem weny? 🙂

    • Tydzień na napisanie dobrego tekstu eksperckiego, to często jest mało czasu. Jeden z moich wpisów przygotowywałam przez miesiąc. I bardzo bym chciała wrócić do pisania jednego tekstu na tydzień, a tymczasem mam przerwę już kilkumiesięczną i nie mogę się zmobilizować, żeby stworzyć coś nowego.

      • Katka | projekt-wnetrze.pl

        Zależy 🙂 mnie bardziej interesuje to z perspektywy czytelnika ( a nie czy jesteśmy w stanie :D) i do tego branże są różne – moja ciężka językowo nie jest, nie wymaga też większych tłumaczeń i używania wyszukanego słownictwa.. 🙂 Stąd też moje gdybanie 🙂

        • Jako czytelnik lubię blogi eksperckie, na których mogę się spodziewać nowego tekstu w określony dzień tygodnia. Raz na tydzień jest absolutnie ok. Sama w końcu też muszę potem „przetrawić” to co przeczytałam, czasem wprowadzić w życie – zależy od tematyki bloga.

        • A to nie jest tak, że blog ekspercki pisze się bardziej pod wyszukiwarki niż pod wiernych czytelników? Jak mam problem, to wpisuję w googla, albo szukam na YouTube rozwiązania mojego problemu, wchodzę na blogi, odsiewam te „na 300słów po łebkach ale z chwytliwym tytułem”, czytam co potrzebuję i idę żyć dalej. Rzadko kiedy zostaję fanem takiego bloga, przebierającym nóżkami w oczekiwaniu na następny post. Co najwyżej potem szukając kolejnych kwestii szybciej odsiewam sprawdzone, profesjonalne blogi.
          Chyba, że blog kręci się wokół tematyki która interesuje mnie w całości, a nie tylko jedno zagadnienie.

    • Zależy to w dużej mierze od tekstów i … twojego czasu. Posty na takich blogach często zajmują dobrych kilka godzin (a nawet kilka dni). Jeśli chciałabyś sprawdzić jak działają częstsze publikacje na twoim blogu, to możesz rozbić je na kilka o wiele mniejszych i krótszych postów.

  • Bardzo ciekawa ta metoda mappingu, jak nie będzie wiedziała, co pisać to chętnie z niej skorzystam.

  • Babooshka_eM

    Ja prowadzę blog modowy, gdzie wstawiam swoje zdjęcia i stylizacje, pisze o modzie, ale i o kosmetykach, zabiegach pielęgnacyjnych, o tym jak dbać o siebie kiedy ma się 50 lat. Nie brakuje mi tematów, staram się pisać regularnie dwa razy w tygodniu. Brakuje mi czasu, bo poza blogiem pracuję u siebie i nie raz mój dzień kończy się dopiero ok. 19. Moim problemem jest mała liczba obserwatorów, oraz instagram. Coś jest z nim nie tak, mam mało odsłon i obserwujących ludzi. Na fb jest ok, mam sporo polubień, choć nie tyle ile bym chciała. A nie oszukujmy się, statystyki liczą się jak ma się mieć korzyści z bloga, czy to w formie barteru, czy postów odpłatnych. Czekam więc na temat, który pokaże mi jakie popełniam błędy. Wychodzę z założenia, że uczyć można się całe życie.

    • Z pewnością wkrótce pojawi się taki post na blogu i zrobię FB Live na ten temat. Wiele osób ma podobne problemy z „wybiciem się” jak i z promocją na Instagramie. Notuje temat i zabieram się do pracy nad nim! 🙂

  • jak zawsze super wpis, ale jeden post tygodniowo na blogu kulinarnym to baaaardzo za mało 😉 2-3 to absolutne minimum żeby się przebić w dzisiejszym zalewie

    • A ja myślę, że nawet jeden tekst w tygodniu, gdyby był wyraźnie lepszy i ciekawszy niż u wszystkich innych, to mógłby przyciągnąć rzeszę czytelników. Tylko pytanie, jak napisać, żeby był wyraźnie lepszy i ciekawszy…

  • Kiedyś już czytałam na Twoim blogu o metodzie „Mind mapping”. Z ciekawości skorzysłam z niej, ale nie spodziewałam się super rezultatów 🙂 Okazało się, że w ciągu 5 minut wymyśliłam 5 nowych pomysłów na posty I wkrótce znajazły się one na blogu! Także działa!

    • Woow, świetnie! Czytanie o pozytywnych rezultatach moich postów, to najlepsza nagroda! 🙂

  • Szkatułka Ami

    super sposób, tylko ja dalej nie wiem czy u mnie to przejdzie 🙂

  • Ula, bardzo fajnie i bardzo prosto to wyjasnilas, kazdy musi znalezc tu swoj glos i swoja droge. Po prostu. Pozdrawiam serdecznie Beata

  • Jakoś wcześniej nie przyszło mi do głowy by stosować mind mapping przy wymyślaniu tematów postów, ale w sumie… Coś w tym jest:) Zobaczymy jak się sprawdzi…

  • Karolina Kaszub

    Świetny artykuł! Dla mnie najlepszym rozwiązaniem jest mind mapping oraz śledzenie nowinek z interesujących mnie dziedzin. Aktualności zawsze dobrze się pozycjonują!
    Dzięki za kawał użytecznej wiedzy. 🙂

  • Ja wpadłam w taką pułapkę, że na siłę chcę wymyślić coś nowego, czego nikt jeszcze nie ma. Prawda jest taka, że blog specjalistyczny powinien zawierać pewne fundamenty wiedzy, a to, co mogę dodać od siebie, to własny styl i sposób przekazywania wiedzy.

  • Estera Mańkowska

    O metodzie mind mapingu dowiedziałam się od Ciebie z lajwa na IG i musze powiedzieć ze jest wspaniała! Korzystam z niej od tamtej pory regularnie. Można wykorzystać ją w wielu sferach życia, a bardzo pomogła mi w wymyślaniu postów na bloga. Wczoraj dostałam natchnienia i zaplanowałam kilka serii postów na cały przyszły rok ;D dzięki! ❤

    • Estero, ciesze się, że przydała Ci się ta metoda. Ułatwia mi ona ogromnie pisanie bloga! 🙂

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text.

Start typing and press Enter to search