post gościnny: Weronika Labisko


Czy podczas zakładania lub rozwoju bloga zaplanowałaś, jak będzie on prezentował się od strony graficznej?

Zauważyłam, że niekiedy na blogach kwestia spójności wizualnej jest zaniedbana. Blog nie ma ładnego nagłówka ani estetycznych grafik publikowanych w mediach społecznościowych.

Być może profesjonalna identyfikacja wizualna kojarzy Ci się jedynie z koniecznością zamówienia projektu u grafika za miliony monet. To zrozumiałe, że kiedy zaczynasz i/lub nie zarabiasz na blogu, to możesz nie mieć ani możliwości ani ochoty inwestować w niego określonych kwot.

Dobra strona wizualna bloga nie oznacza jednak ciężkiej i zawiłej pracy nad nim. Przyjrzyj się obserwowanym przez siebie blogom. Czy są skomplikowane? Prawdopodobnie część z nich pod względem wizualnym jest prosta, ale za to estetyczna i przyciągająca.

Jak widzisz, nie potrzebujesz od razu kosztownych zabiegów graficznych, aby zachować estetykę i spójność w wizualnej stronie Twojego bloga.

Spójność wizualna – o co chodzi?

Nie ma jednego konkretnego sposobu ani przepisu na to, aby identyfikacja wizualna bloga była udana. Mimo to możesz wziąć pod uwagę kilka cech, które składają się na spójność wizualną Twojej strony www.

Najważniejszymi cechami spójności są:

Czytelność i precyzja

Bez względu na to, czy umieszczasz na swoich grafikach jeden element czy kilkanaście/kilkadziesiąt, muszą one spójnie ze sobą współgrać i tworzyć jedną całość. Chaos pozostaw mitologii. Odpowiednie odstępy, proporcje, rozmiary, kształty czy barwy składają się na piękne grafiki.

Oryginalność

Sukcesu nie odniesiesz kopiując pomysły innych czy bezwiednie podążając za modą. Dowiedz się więcej o psychologii kolorów, poznaj różne style. Wypisz sobie cechy, jakie mają być widoczne na Twoim blogu. Elementy wizualne bloga będą charakterystyczne dla Twojej marki, jeżeli je przemyślisz i odpowiednio dobierzesz, mając na uwadze przekaz i osobowość Twojej marki blogowej.

Wszechstronność

Na początku blogowej drogi nie potrzebujesz wielu grafik. Wystarczy Ci logo i posty dla mediów społecznościowych. Jednak w miarę rozwoju będziesz musiała zaplanować np. wygląd wizytówki, okładki e-booka czy nagłówka newslettera. Nowe grafiki powinny być spójną kontynuacją tych pierwszych, czyli podobne do siebie, zawierające te same kształty, kolory czy fonty. Wtedy Twoja marka będzie się właściwie budować od strony wizualnej.

Elementy wizualne bloga, które są ważne

Oto kilka najważniejszych z nich:

Logo na blogu

Czy jesteś dumna ze swojego logo? A czy to istotne pytanie? Dla wizualnej części Twojej blogowej marki, to jedno z najważniejszych! Nie da się swobodnie rozwijać i promować bloga, jeżeli nie podoba Ci się logo, które umieszczasz w sieci. Wręcz przeciwnie: możesz czuć się zniechęcona do działań, bo wstydzisz się zapraszać nowych odbiorców na bloga.

Pomyśl o swoim logo jak o długoterminowej inwestycji blogowej.

Bardzo ważne jest też to, w jaki sposób posługujesz się logo. Nieraz widywałam na stronach www nagłówki, gdzie logo było albo za małe albo za duże (takie na pół monitora), nieczytelne, rozciągnięte wszerz albo wzdłuż, przez co traciło swoje właściwe proporcje.

Owszem, spora część szablonów na platformach blogowych automatycznie dostosowuje wielkość logo. Jednak nie oznacza to, że jakieś ustawienia mają dyktować ci warunki! Poszukaj i wybierz taki motyw, który nie psuje Twojego logo, ma możliwość dostosowania wielkości grafiki lub wrzucenia jej w przygotowanym wcześniej rozmiarze.

Pokombinuj też z miejscem na logo. Nie musi być ono na środku strony. Może dla Twojej blogowej marki warto je wstawić z boku, na przykład w lewym górnym rogu?

Bez względu na to, czy masz proste logo zrobione przez siebie czy zaprojektowane przez grafika, musisz zadbać o jego prezentację na swojej stronie www.

Grafiki na social media

Aby grafiki w mediach społecznościowych kojarzyły się z Twoim blogiem i budowały jego spójny obraz, używaj do ich wykonywania fontów i kolorów takich, jak masz w logo.

Jeżeli font w logo imituje na przykład pismo odręczne, to wybierz dodatkowy prosty krój np. bezszeryfowy dla dłuższych tekstów. Jeśli masz logo w czarnym kolorze, to wybierz dodatkowe barwy, aby urozmaicić swoją kolorystykę.

Zaplanuj kompozycję, rozmieszczenie elementów, dodatkowe ustawienia tekstu, np. odstępy pomiędzy wyrazami. Potem konsekwentnie trzymaj się swoich ustaleń.

Z własnego doświadczenia wiem, że dobrze sprawdza się wcześniejsze przygotowanie szablonów grafik i nanoszenie na nie bieżących treści. Mam szablon do promowania nowych wpisów blogowych, na cytaty, szybkie porady czy palety kolorów.

Jeśli wiesz, jakie treści będą się powtarzać w Twoich socialach, wypisz je sobie i przemyśl, jak będą wyglądać Twoje grafiki. Możesz podejrzeć np. na Creative Market, jak wyglądają takie szablony dla mediów społecznościowych. Po założeniu konta będziesz mogła nawet pobrać niektóre za darmo. Wystarczy obserwować cotygodniowe bonusy.

Oprawa graficzna materiałów cyfrowych typu e-booki czy kursy

Podobnie jak w przypadku grafik do social media, dobrze jest użyć fontów i kolorów, które wybrałaś dla Twojego bloga. Co więcej, istotne jest zaplanowanie kompozycji, umieszczenia poszczególnych elementów, np. tytułu czy zdjęć na okładce.

Zobacz, jak wyglądają materiały do pobrania na blogu Jestem Interaktywna – już w pierwszej sekundzie widać, że Ola ma zrobiony szablon okładki, który dostosowuje do bieżących potrzeb.

Nie oznacza to, że jak już raz ustawisz tytuł w jednym miejscu, to absolutnie nie będziesz go mogła przesunąć nigdzie indziej. Chodzi raczej o to, aby zachować spójną całość, pewną kontynuację zamysłu graficznego, kiedy zbierze się wszystkie twoje materiały w jedno miejsce.

Podczas opracowywania materiałów do druku zrób wydruk próbny przed wypuszczeniem materiału w obieg. Czasem coś co dobrze prezentuje się na monitorze lub w małej skali, ale psuje się po przeniesieniu na papier lub większy format.

Nagłówek newslettera i stopka mailowa

Nagłówek newslettera i stopka w mailu blogowym to kolejne elementy, na które dobrze zwrócić uwagę. Choć nie wymagają dużego wkładu, to warto wrzucić do nich logo lub charakterystyczne elementy graficzne dla Twojej strony.

Stopka mailowa będzie wyglądać bardziej profesjonalnie w oczach reklamodawców czy innych blogerów, z którymi współpracujesz, kiedy oprócz standardowego „pozdrawiam, xyz” znajdzie się w niej dopisek, np. „grafik, blogerka”, a pod spodem logo i linki do ważnych miejsc w sieci, np. strony www i Facebooka.

Wizytówka

Czy blogerce potrzebna jest wizytówka? Pewnie, że tak! Będąc online, odsyłasz odbiorców pod konkretne adresy www, gdzie znajdą więcej informacji o tobie i kontakt do ciebie. Offline ślad po Tobie zostawia wizytówka, np. w rękach osób, z którymi spotkałaś się na evencie dla blogerów.

Osobiście lubię, gdy wizytówka nie jest przegadana. Najważniejsze dane, logo, równe rozmieszczenie elementów i odpowiednie odstępy, aby te elementy mogły „oddychać” – to klucz do sukcesu zgrabnej wizytówki. Nie ulegaj presji, żeby wszystko upchnąć na tym małym kartoniku. W przeciwnym razie po co ktoś miałby zajrzeć na Twojego bloga po więcej informacji?

Aby samodzielnie zaprojektować wizytówkę, wybierz drukarnię, która posiada szablony wizytówek z możliwością wgrywania własnych grafik i edytowania elementów. Wtedy powinno Ci wystarczyć logo w formacie jpg w wysokiej rozdzielczości do przygotowania druku. Co z jakością wydruku? Moim zdaniem nie jest idealna, ale zupełnie wystarczająca.

Darmowe programy graficzne

Aby wykonać proste logo czy inne grafiki, nie są ci potrzebne profesjonalne programy graficzne. Świetnie sobie poradzisz, wykorzystując poniższe darmowe programy i edytory:

Pamiętaj! Każdy drobiazg się liczy i warto nad nimi pracować. Dzięki temu blog staje się charakterystyczny i profesjonalny. Dbaj o estetykę Twojej strony www, a zwróci uwagę większej ilości nowych odbiorców!

Weronika Labisko jest plastykiem i grafikiem. Od 2015 roku zajmuje się projektowaniem graficznym w Plasterek Cytryny. Jej celem jest tworzenie pięknych logo i pomaganie w kreowaniu pozytywnego wizerunku markom, które stawiają na najwyższą jakość wizualną. Możesz ją również znaleźć na Facebooku oraz Instagramie.

Recent Posts
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text.

Start typing and press Enter to search