Jako autorzy blogowi, skupiamy się na naszej pracy: na pisaniu odpowiednich i wartościowych dla czytelnika artykułów, rozwijaniu bloga, wyszukiwaniu informacji do jego rozwoju i ogólnie, czy na budowaniu unikalnego miejsca w sieci. Zapominamy jednak, iż świat blogowy stworzony jest z miliona podobnych fantastycznych miejsc i ludzi. I to właśnie, dzięki współpracy z tymi osobami, możemy zyskać szeroką publikę, odpowiednie zarobki oraz … nowych wartościowych przyjaciół.

Blogi rozwijają się szybciej, kiedy ich autorzy współpracują między sobą. Click To Tweet

W tym poście przedstawię Ci 30 typów współpracy blogowej, które pomogą nie tylko w budowaniu społeczności wokół bloga i podnoszeniu statystyk na nim, ale mogą również przynieść korzyści finansowe.

Dlaczego warto współpracować z innymi blogerami. Oto kilka korzyści:

  1. Pomogą Ci oni w promocji bloga

Współpracując z innymi blogującymi, nawiązujesz z nimi bliskie więzi – nawet, jeśli tworzycie wspólnie tylko jeden projekt. Dzięki temu, rodzi się między Wami sympatia lub przyjaźń, a przyjaciołom o wiele łatwiej jest pomóc w promocji bloga (np. w mediach społecznościowych, takich jak Facebook czy Twitter).

  1. Możliwość dzielenia się blogową publiką

Publikując artykuły na blogach innych autorów, zyskujesz tym samym sporą część ich czytelników. Jeśli to, co przedstawiasz osiągnie uznanie w oczach tej publiki, będzie ona podążać również za Tobą. Działa to podobnie w drugą stronę, wobec osoby, z którą tworzysz projekty.

  1. Wykreujecie razem niezwykłe projekty

Tworząc z innymi osobami, rozwijasz Twoje horyzonty. Przy takim wspólnym projekcie, zawsze ma miejsce „burza mózgów”, z której rodzą się niesamowite i oryginalne idee. Każdy dorzuca bowiem swój własny punkt widzenia, swój talent i wiedzę, by następnie, razem z pozostałymi uczestnikami, uformować niezwykły koncept.

  1. Rozwiniesz swoje talenty i nauczysz się nowych rzeczy

Logiczne! Przykład: pracując nad projektem fotograficznym z osobą, która świetnie zna się na Photoshopie (w przeciwieństwie np. do Ciebie), uczysz się nie tylko aspektów z dziedziny robienia niesamowitych zdjęć, ale i poruszania się po tym programie do obróbki fotek. Z drugiej strony, Twój „współpracownik” rozwijać będzie talenty, w których Ty sam jesteś ekspertem.

  1. Będziesz zawsze miał kogoś, kto Ciebie zrozumie

Ile razy spotkałam się z reakcją częściowej lub całkowitej ignorancji ze strony moich bliskich związanej z blogowaniem. Mimo, iż wiedzą oni, co robię, nadal uważają to za zabawę, bez której w końcu mogę obejść się. Nie rozumieją jak ważne jest dla mnie częste pisanie na blogu, rozwijanie go i dbanie o to, by każdy artykuł i każde zdjęcie było wyjątkowe. Z kolei bliska osoba, będąca również autorem bloga, zrozumie Twoją sytuację i wysłucha Ciebie. Będzie wiedziała, jak czujesz się w danej chwili i poda pomocną rękę, kiedy będziesz jej potrzebowała.

  1. Będziecie motywować się wzajemnie

Pracując wspólnie z jedną lub kilkoma osobami, dzielącymi podobne tematy i zainteresowania, dodajecie sobie otuchy i energii. Kiedy jeden z Was ma zły dzień, inni go popędzą do pracy przesyłając mnóstwo pozytywnych słów i tym samym motywując do tworzenia.

Współprace blogowe dla zabawy, budowania listy mailingowej i zwiększania statystyk

Poniżej znajdziesz listę projektów, które możesz stworzyć wspólnie z inną autorką blogową w celu budowania statystyk, rozwijania swojej obecności w blogosferze lub po prostu dla zabawy:

1. WYZWANIA

Prowadzicie regularnie (np. raz w miesiącu) krótkie i proste do realizacji wyzwanie na blogu/blogach dla Waszych czytelników.

2. POSTY GOŚCINNE (innych u Ciebie)

Pozwalasz innym na publikowanie ich własnych treści u siebie.

3. POSTY GOŚCINNE (Twoje u innych)

Proponujesz własne artykuły na blogu tej drugiej autorki.

4. POSTY EKSPERCKIE

Piszesz serię postów eksperckich w Twojej dziedzinie zawodowej/blogowej na innym blogu.

5. VLOGI

A co Ty na to, by nagrywać wspólnie z inną vlogerką/vlogerem serię video na YouTube? Przykład: Red Lipstick Monster

6. WYWIADY

Zapraszasz innych do wywiadu (w formie audio, video, webinaru lub pisemnej) lub oni Ciebie.

7. Q&A (Pytania i Odpowiedzi)

Nagrywacie, piszecie artykuł lub robicie wspólnie Live, czy webinar (na Facebooku lub Instagramie) z inną blogerką odpowiadając na pytania czytelników (niech będzie to autorka poruszająca podobne tematy do Twoich).

8. PODCASTY

A może tworzenie razem serii podcastów na określone tematy? Przykład: podcast The Femshow

9. WEBINARY

Podobnie jak podcasty, można tutaj stworzyć wspólną serię webinarów (np. we dwie prowadzicie wywiady z innymi ekspertami w określonych dziedzinach).

10. RECENZJE

Zawsze można również przedstawić swoją opinię na temat produktu lub projektu koleżanki blogerki/kolegi blogera.

11. GRUPY NA FACEBOOKU

Prowadzicie wspólnie grupę na Facebooku dotyczącą tematu, który Was obydwie interesuje i kreujecie społeczność wokół Waszych blogów.

12. INSTAGRAM/FACEBOOK LIVE

Od czasu do czasu dobrze jest zrobić Live z inną osobą na określony temat lub odpowiadając po prostu na pytania Waszych czytelników i fanów.

13. INSTAGRAM STORIES

Tu opowiadacie o drugim blogerze podając link do jej/jego profilu.

14. EBOOK

Piszecie wspólnie coś krótkiego, ale niezwykle praktycznego.

15. PRODUKTY

Używacie ich regularnie i przy okazji promujecie produkty tego drugiego blogera.

WSPÓŁPRACE BLOGOWE DLA ZYSKÓW PIENIĘŻNYCH

A teraz przechodzimy do kilku rodzajów współprac blogowych, z których można wyciągnąć zyski pieniężne (choć można niektóre z nich tworzyć również za darmo):

1. SZKOLENIA/WARSZTATY STACJONARNE

Prowadzisz wspólnie z inną osobą szkolenia na określone, bliskie Wam tematy, w których czujecie się naprawdę dobrze lub jesteście ekspertami, albo warsztaty rękodzielnicze.

2. PŁATNE WEBINARY

Webinary w formie mini-szkolenia, odbywające się online, ale za dostęp do których uczestnicy muszą zapłacić.

3. KURSY ONLINE

Wykreujcie  razem kurs internetowy i dzielcie się promocją oraz zyskami.

4. Książki, ebooki, zeszyty ćwiczeń

Podobnie jak przy kursie, piszecie wspólnie książkę, ebooka lub zeszyt.

5. Zjazdy/Eventy

Pomyślcie w większym rozmiarze i stwórzcie stacjonarne eventy lub zjazdy na określony temat.

6. Magazyn online lub papierowy

Ludzie nadal je czytają!

7. Strony/grupy członkowskie

W takich zamkniętych miejscach można dawać wspólnie jeszcze więcej wartości ludziom. Aby do nich dołączyć, członkowie płacą raz lub co miesiąc daną sumę pieniędzy.

8. Grupy mastermind

Prowadzicie wspólnie grupy „burzy mózgów” w określonym temacie.

9. Produkty fizyczne

Razem z inną blogerką tworzycie je – jest tu mnóstwo możliwości!

10. Wspólny blog

A czemu by nie pisać razem bloga?

11. Konsultacje

Podobnie, jak grupy mastermind, ale indywidualnie.

12. Aplikacje

Kreujecie wspólnie aplikację na telefon. Przykład: AbeautifulMessApp

13. Narzędzia

Podobnie do aplikacji.

14. Usługi freelancerskie

Pracujecie razem dla innych.

15. Afiliacje i współprace partnerskie

Promujesz i pomagasz tym w sprzedaży produktu lub usługi innego blogera. W zamian otrzymujesz określony procent z zysków.

Etyka współprac blogowych

Oto kilka uwag związanych z tym, co należy wziąć pod uwagę kontaktując się z innym blogerem w sprawie współpracy:

  • Zastanów się nad tym, jaką wartość przyniesie ta współpraca Twojemu blogowi, a jaką tej drugiej osobie. Jeśli będzie ona miała minimalny wpływ na jeden lub obydwa blogi, to lepiej jest niczego nie zaczynać.
  • Pomyśl, czy posiadasz wystarczającą ilość czasu i motywacji na te działania. Jeśli współpraca będzie przebiegać negatywnie z powodu Twoich opóźnień, to możesz przekreślić swoje szanse na przyszłe kontakty nie tylko z danym blogerem, ale i z jego blogowymi znajomymi (którym o Tobie opowie).
  • PRZED KONTAKTEM: daj się poznać i polubić! Zanim jeszcze wyślesz propozycję współpracy do danego blogera, dawaj mu lajki, komentuj jego posty w mediach społecznościowych, jak i artykuły blogowe, udostępniaj jego treści  w swoich profilach społecznościowych, itp. – ogólnie rzecz biorąc, zwróć na siebie uwagę w pozytywny sposób.
  • PODCZAS współpracy: bądź najlepszą cheerleaderką dla drugiej osoby. Pisz i mów o jej blogu i produktach – pokaż, że doceniasz pracę tej osoby. To pozostawi na zawsze Twój pozytywny obraz w jej oczach (co, jak zapewne wiesz, zwraca się w przyszłości z nawiązką).
  • Nie przedstawiaj propozycji współpracy wyłącznie jako celu zarobkowego. Nie chcesz w końcu być uważana za podejrzaną naciągaczkę, której chodzi tylko o kasę. Pokaż tej drugiej osobie ile dana współpraca wniesie do jej bloga oraz życia, jak pozytywnie wpłynie na czytelników.

Jak poprosić innego blogera o współpracę?

  • Email – według mnie, najlepszy typ kontaktu. W mailu możesz bowiem umieścić wiele informacji, dodać link oraz wysłać załączniki. Często też taka wiadomość nie gubi się wśród innych.
  • Media społecznościowe – dobry sposób na szybkie i mniej formalne, niż email, wiadomości.
  • Skype – dobrze jest porozmawiać z osobą, którą widzi się i słyszy.
  • Osobiście – jeśli spotykasz interesującą Cię osobę na jakimś evencie lub zjeździe, to dobry moment na podejście i zagadnięcie jej. Dyskusji twarzą w twarz nic nie zastąpi!

Teraz Twoja kolej. Czy zdecydujesz się na podjęcie współpracy z innym blogerem/blogerką? Jakiego typu współpraca interesowałaby Cię najbardziej z tych wyżej wymienionych?

Recommended Posts
  • Ja bym bardzo chciała nawiązać taką współpracę, ale w mojej tematyce jestem niemal sama. Jedyna blogerka, która pisze o podobnych tematach, bez przerwy zarzuca mnie oskarżeniami: a to kopiuję jej bloga, a to kupuję fanów itp. To chyba niezbyt podatny grunt na współpracę. Liczę na to, że musical robi się w Polsce coraz popularniejszy i może uda znaleźć mi się blogerki, które opowiedzą o swoich związkach z tym gatunkiem, o musicalach, które ostatnio widziały – taki marzy mi się wpis 🙂 Bardzo lubię czytać efekty takiej współpracy na blogach, na które zaglądam regularnie, bo dzięki temu poznałam dużo ciekawych miejsc w sieci.

    • Joanna Gliniecka

      jak już będzie data w Gdańsku musicalu o JP II, to chętnie Ci wtedy coś napiszę 🙂

    • Nie musi to być ktoś, kto robić dokładnie to samo, co Ty. Spróbuj znaleźć blogera, który by Ciebie „dopełniał” (tematyka powiązaną z Twoją). Jeśli piszesz o musicalach, znajdź kogoś, kto pisze ogólnie o kulturze, tym co dzieje się na polskiej scenie artystycznej (lub tej światowej), czy nawet o muzyce lub filmie.

    • Skoro piszesz o musicalach – to może blogi kulturalne, teatralne albo nawet filmowe będą dobrym partnerem? Ja mam współprace z blogami, które nawet nie myślały o zabawie na parentingowym gruncie, a da się.

    • Bardzo proszę nie publikować tutaj komentarzy związanych z osobistymi negatywnymi opiniami wobec jakiejś osoby lub bloga. Jeśli chcecie dziewczyny uregulować to miedzy sobą, to złapcie za telefon lub Skype i dyskutujcie. 🙂

  • Świetny tekst! Kurczę, podsunęłaś mi kilka tematów, gdyby tylko czasu było więcej!

    Ja uwielbiam współpracować z innymi blogerami – to sama przyjemność!:)

  • Ula, bardzo przydatny, ale też motywujący wpis, bo pomysłów można mieć wiele, tylko zasłaniając się brakiem czasu człowiek z trudem realizuje to na czym mu zależy. Paradoks. Pozdrawiam.

  • Izzy na tropie

    Wpis pojawił się w idealnym czasie! Właśnie planuję napisać do jednej blogerki z propozycją wpisu gościnnego i dzięki temu mam teraz usystematyzowany plan działania, jak to zrobić w jak najlepszy sposób 🙂
    Do tego wpadłam też na dwa kolejne pomysły związane ze współpracą z innymi! Tak inspirujące wpisy blogowe lubię najbardziej! 🙂

    • Super! Cieszę się, że pomogłam! 🙂

  • Ula fajnie uporzadkowalas cos,co jest blogowa rzeczywistością, o ktorej tak czesto zapominamy. Cieszę sie tym bardziej, bo czytając kolejne punkty uswiadomilam sobie ile juz zrobilam,a ile jeszcze wyzwan przede mna.

  • Pingback: Sobotnia czytelnia - #6 - Urszula Marketing()

  • MatkaHrabiny, jeśli jesteś w mojej grupie na FB „Biznes, blogowanie i marketing dla kobiet” to wrzuć tam taki post, a z pewnością znajdziesz zainteresowane osoby. 😉

  • Ciekawy wpis. A ten podpunkt o etyce chyba najważniejszy z całości, bo o tym najczęściej się zapomina, że każda ze stron powinna zyskać na współpracy, a nie wzajemnie się wyzyskiwać 🙂

  • Bardzo fajnie zebrane w jednym.miejscu. Dziękuję Ula!

  • Chętnie wydałbym z kimś e-booka 🙂
    Mam papiery na pisanie 😉

    • Hej Maciej, serio mówisz? Jeśli tak, to chętnie się podłączę pod taki projekt 🙂

  • Czuję, że to będzie mój nowy cel blogowy – nawiązać taką współpracę. Poniekąd coś podobnego zastosowałam w zeszłym roku. Robiąc szkolenia wakebordowe latem, zaprosiłam kilka blogerek na moje szkolenie, jako uczestniczki, dzięki czemu poznałyśmy się osobiście i do dziś wspieramy lajkami 🙂 Może ktoś z Was również szuka osób do współpracy? Jakby co jestem chętna.

    • Bardzo dobry pomysł z tym zaproszeniem. :p

  • Kurcze już dawno nie czytałam tak dobrego blogowego tekstu. Muszę sobie przepisać niektóre rzeczy do blogowego notesiku 😉

    • O rany, dopiero zobaczyłam tę odpowiedz!! Cieszę się ogromnie, że post spodobał CI się! 🙂

  • Renata Więckowska

    Super wpis, dużo pomysłów dla mnie na przyszłość.

  • Pingback: 5 narzędzi, które pomogą Ci znaleźć tematy do artykułów blogowych - Urszula Marketing()

  • Bardzo fajny wpis. Dzięki. Czasem tylko trudno wyjść ze swojej strefy komfortu, żeby zaproponować komuś współpracę. Ale takie wychodzenie z tej strefy najbardziej nas rozwija.

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text.

Start typing and press Enter to search