„Jakie kategorie blogowe mam wybrać? Jak je znaleźć te najodpowiedniejsze?” Takie pytania często pojawiają się w mailach, czy komentarzach otrzymywanych przeze mnie od czytelników.
Myślę, że każdemu z nas zdarza się, w porywach kreatywnej weny, dodawać do artykułów blogowych jedną lub wiele etykietek, których później nie używamy. Na końcu znajdujemy się z setką bezużytecznych nazw podpiętych pod posty blogowe, z którymi nie wiemy, co tak do końca mamy robić. Znasz tę sytuację?
Na temat ważności kategorii blogowych pisałam już wcześniej w tym artykule. Dziś postaram Ci się przedstawić kilka sposobów na wyszukanie najlepszych kategorii na twojego bloga, takich, które, jasne i zrozumiałe, pozwolą nie tylko Tobie, ale i czytelnikowi, poruszać się swobodnie po blogu.
No to jedziemy!
Jak znaleźć najlepsze kategorie blogowe
Reguła 1: Ogranicz ilość kategorii blogowych do minimum
Co za dużo, to nie zdrowo! Im więcej kategorii na blogu, tym większe zamieszanie. Czytelnik nie ma ochoty na przeglądanie listy kilkudziesięciu tytułów i szukaniu tej jednej określonej kategorii. Wszyscy z natury jesteśmy leniwi, dlatego powinno się ułatwiać, jak najbardziej nawigację bloga i poruszanie się po nim.
Reguła 2: Krótkie kategorie blogowe
Im krótsze, tym lepsze
Długie, rozwlekłe etykiety tworzą swoisty nieład. Nieład = niechlujny blog = brak profesjonalizmu. Staraj się to omijać dużym łukiem. Tworząc kategorię do określonej grupy postów, użyj jednego, góra dwóch słów – to całkowicie wystarczy.
Reguła 3: Żadnych podkategorii
Kolejna rzecz powodująca chaos na blogu – podkategorie (Biznes – Biznes rękodzieła – Biznes rękodzieła na Etsy – Biznes rękodzieła na …). Czytelnik poczuje się przy nich zdezorientowany („Czy Biznes rękodzieła na Etsy zalicza się również do Biznesu rękodzieła? Czy tam mam zaglądać, czy może do Biznesu ogólnie???”).
Reguła 4: Myśl o przyszłości
Jeśli jesteś początkującą autorką bloga, pomyśl o jego tematyce w przyszłości. Jakie treści chciałabyś zobaczyć na blogu za pół roku, a jakie za rok. Zacznij wówczas formułować nazwy kategorii związane z przyszłą tematyką.
Reguła 5: Myśl, jak Twój czytelnik/klient
Wyobraź sobie, że jesteś osobą odwiedzającą po raz pierwszy Twój blog: co chciałabyś na nim zobaczyć? Jak szybko mogłabyś znaleźć interesujące Cię grupy artykułów i ich tematykę? Ty, jako autorka, możliwe, iż odnajdujesz się w tym nieładzie blogowym, ale Twój czytelnik szybciej tam zabłądzi, niż odkryje ciekawe treści – albo, najprawdopodobniej, opuści bloga po 10 sekundach przebywania na nim.
Co sądzisz o kategoriach blogowych i ich ważności na blogu? Jak one wyglądają u Ciebie? Czy masz jeszcze jakieś inne uwagi dotyczące tworzenia kategorii blogowych?
Pingback: Stwórz biznes plan dla bloga (+ PDF do ściągnięcia) - Szkoła Blogowania()
Pingback: Dlaczego kategorie są ważne dla bloga - Szkoła Blogowania()
Pingback: Stwórz biznes plan dla bloga (+ PDF do ściągnięcia) - Urszula Marketing()